Odvyknuti
xxx
Dobrý den, chtěla bych vás poprosit o radu, která se týká odvyknutí. Dozvěděla jsem se, že můj kamarád bere pervitin. Zkusila jsem si s ním promluvit a dostala jsem to z něj. Neví proč, ale myslim že je nutné zkusit mu pomoct. Můžete mi poradit jak na to?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zalezi na tom, jak se k tomu kamarad stavi - po zazitcich, ktere jsou leckdy desive, se nekdy stava, ze prekvapive rychle lidem otrne (narazim na vasi skrytou poznamku) a motivace ke zmene je opet na nule. Zkuste se s nim bavit o tom, zda chce skutecne prestat - pokud totiz nechce, tak mu bohuzel nepomuzete, dokud chtit nezacne. Nicmene i v pripade, ze bude mit zajem o nejakou pomoc a bude se snazit s uzivanim drog neco delat - tak mu muzete byt podporou, ale nemuzete mu sama poskytnout odbornou pomoc, kterou potrebuje. Kdyz byste mi napsala odkud jste (resp. odkud je kamarad), tak bych vam mohla nabidnout nejake kontakty na kolegy, s nimiz by bylo mozne problem osobne zkonzultovat a domluvit se na postupu, jak s tim nalozit. Muzete tam treba zavolat, zjistit co a jak, kamaradovi kontakty predat nebo ho pripadne nekam doprovodit, pokud by se ostychal, ale nic moc vic pro nej udelat nemuzete. Zaverem bych vas chtela upozornit na jednu vec - je dost obvykle, ze se v takovychto situacich necha pomahajici od kamarada ci partnera uzivajiciho drogy presvedcit, aby si vzal drogu s nim - aby pochopil o co jde, a dost casto to konci tim, ze v drogach jedou oba. Mozna se vam to zda ve vasem pripade velmi nepravdepodobne, ale davejte si na to pozor. Zkuste si drzet hranice, nadbytecnou pomoci se vycerpate vy a kamaradovi to nepomuze - nemuzete za nej vsechno vyridit, pujcit mu penize, starat se o nej... Pokud bude chtit, zvladne to sam. Pokud jste z Prahy, muzete se obratit take na Kontaktni centrum SANANIM, Osadni 2, Praha 7 na jejich poradenske lince 283 872 186. Pokud byste potrebovala mimoprazske kontakty, napiste. Zatim preji hodne stesti.