schizofrenia
Tristessa16
o to ci tam je i/y ani tak nejde,lebo som to pisala aj tak...a ani s "i" som nenasla naozaj smerodatne informacie o tejto chorobe.....prosim vas naozaj mi pomozte....neviem co robit,netyka sa to mna a situacia je mozno vazna,to zalezi od toho co sa o tej chorobe dozviem.....este raz vas prosim o pomoc.....

Odpověděl: Jakub Minařík
V každém případě rozsah odpovědi docela přesahuje možnosti poradny, resp. texty, které mám k disposici, jsou na papíře a znamenalo by opsat několik stran textu. Doporučuji podívat se do učebnice psychiatrie, pokud mohu, zkuste si sehnat knihu Raboch - Zvolský - Psychiatrie, vydalo karolinum a Galén v roce 2001. Je tam celkem čtivý popis problematiky. Měla by být k sehnání v knihovnách s odbornějším zaměřením, ev, je možné ji sehnat meziknihovní výpujční službou. Jen ve zkratce - následující texty jsou zkratkovitým výcucem z učebnice psychiatrie. Nejsem si jist, jestli vám k něcěmu budou. Začneme tím, že schizofrenie je psychotické onemocnění: PSYCHOTICKÉ ONEMOCNĚNÍ významně narušuje schopnost člověka srozumitelně se chovat, jednat a uplatnit se v životě. Hluboce narušuje vztah člověka ke skutečnosti a vede ke změnám osobnosti. Ty pak mohou snížit schopnost člověka uplatnit se v životě, nebo pokračovat v životní dráze tak, jak tomu bylo před začátkem onemocnění. Dochází k: - PORUCHÁM MYŠLENÍ - snížená schopnost rozlišit podstatné od nepodstatného, signál od šumu (bludy a rozvolnění asociací) - PORUCHÁM VNÍMÁNÍ (halucinace a iluze) - PORUCHÁM JEDNÁNÍ, které se stává podivným a nepochopitelným. Postižený prožívá stav hlubokého vnitřního napětí, spojený s odcizením vlastního prožívání i dějů kolem sebe. Děje a předměty, které jej obklopují se mu jeví jako naléhavé a významné, nicméně nesrozumitelné. SCHIZOFRENIE PRIMÁRNÍ SYMPTOMY (E.Bleuer, 1911) - Poruchy ASOCIACÍ - Poruchy AFEKTIVITY - AUTISMUS - AMBIVALENCE SEKUNDÁRNÍ SYMPTOMY - halucinace - bludy - katatonní - hebefrenní projevy chování PORUCHY MYŠLENÍ - rozvolnění asociací - fragmentace myšlení - vázne abstrakce PORUCHY EMOTIVITY - přecitlivělivělost k percepčním a interpersonálním podnětům - zvýšená emocionalita - zaujatost, sklon k sociální izolaci - oploštění PORUCHY VNÍMÁNÍ - halucinace - iluze NEGATIVNÍ PŘÍZNAKY (vymizení, nebo snížení nějaké vlastnosti) - oploštění emotivity a apatie - hypobulie - zpomalení motoriky - zchudnutí obsahu řeči i myšlení POZITIVNÍ PŘÍZNAKY (nadměrné, přehnané a nepřiměřené projevy duševní činnosti) - bludy - halucinace ZASTOUPENÍ NEJČASTĚJŠÍCH SYMPTOMŮ U SCHIZOFRENIE SYMPTOM FREKVENCE V % SYMPTOM FREKVENCE V % ZTRÁTA NÁHLEDU 97 HALUCINACE DRUHÉ OSOBY 65 SLUCHOVÉ HALUCINACE 74 BLUDNÉ LADĚNÍ 64 VZTAHOVAČNOST 70 PERSEKUČNÍ BLUDY 64 PODEZŘÍVAVOST 66 CIZÍ (VKLÁDANÉ) MYŠLENKY 52 PLOCHÁ EMOTIVITA 66 OZVUČENÉ MYŠLENKY 50 Dle Mezinárodní pilotní studie schizofrenie, WHO, 1973 PSYCHOTICKÝ člověk JE: ZMATENÝ REALITU VIDÍ ZKRESLENĚ POTENCIÁLNĚ AGRESIVNÍ CÍTÍ SE OHROŽENÝ DEZORIENTOVANÝ V ČASE, MÍSTĚ NEVÍ KDO JE A KDO JSTE VY PŘEMÝŠLÍ PRO NÁS OBTÍŽNĚ POCHOPITELNÝM ZPŮSOBEM NEVYPOČITATELNÝ NENÍ SCHOPEN SE O SEBE POSTARAT OHROŽENÝ SVÝM VLASTNÍM JEDNÁNÍM ZLOBIVÝ MÁ BIZARDNÍ CHOVÁNÍ HALUCINUJE OHROŽUJE OKOLÍ CO MŮŽEME UDĚLAT: ZJISTIT ZDA JE KLIENT ORIENTOVANÝ ORIENTOVAT HO V TOM KDO JE KDE JE PŘEKONAT JEHO NEDŮVĚRU VYJADŘOVAT SE SROZUMITELNĚ NASLOUCHAT MU BÝT TRPĚLIVÝ NABÍDNOUT MU POMOC KDE MŮŽEME CHYBOVAT: KLADEME PŘÍLIŠ VELKÉ NÁROKY VYJADŘUJEME SE KOMPLIKOVANĚ, NESROZUMITELNĚ CHOVÁME SE POTENCIÁLNĚ AGRESIVNĚ JE Z NÁS CÍTIT STRACH A NAPĚTÍ SPĚCHÁME CHCEME PO NĚM SLOŽITÉ ÚKOLY ZŮSTANEME S KLIENTEM SAMI PŘÍLIŠ TLAČÍME PŘÍLIŠ RYCHLÉ POHYBY Ještě na závěr takový hrubý přehled rozdělení některých pojmů z oblasti psychiatrie, třeba vám to pomůže v čtení textů, ale nevím: 1. VĚDOMÍ - MÁ 2 ZÁKLADNÍ SLOŽKY-VIGILITU A LUCIDITU a. VIGILITA - BDĚLOST i. SOMNOLENCE - SPAVOST ii. SOPOR - NEMOCNÝ REAGUJE NA SILNÉ PODNĚTY iii. KOMA - BEZVĚDOMÍ-NEMOCNÝ NEREAGUJE b. LUCIDITA - JASNOST i. OBLUZENÉ VĚDOMÍ - JE NARUŠENÁ ORIENTACE, NESCHOPNOST NÁHLEDNOUT STAV; PO ODEZNĚNÍ BÝVÁ AMNESIE. 1. AMENCE-ZMATENOST-SPÍŠE NIŽŠÍ AKTIVITA; V POPŘEDÍ JE PORUCHA ORIENTACE. 2. DELIRIUM-ZVÝŠENÁ AKTIVITA, AGRESIVITA; V POPŘEDÍ JE PORUCHA CHOVÁNÍ. ii. OBNUBILACE - MRÁKOTNÉ STAVY-NÁHLE ZAČÍNAJÍ A KONČÍ, AMNESIE; KRÁTKODOBÉ 2. VNÍMÁNÍ-OBRAZ REALITY TAKOVÝ, JAK JEJ VNÍMÁME SVÝMI SMYSLY. a. ILUZE - VZNIKÁ NA ZÁKLADĚ NESPRÁVNĚ VNÍMANÉHO ZEVNÍHO PODNĚTU. b. HALUCINACE - CHYBÍ ZEVNÍ PODNĚT. i. ELEMENTÁRNÍ ii. KOMPLEXNÍ iii. TĚLOVÉ iv. SLUCHOVÉ v. ZRAKOVÉ vi. ČICHOVÉ vii. INTRAPSYCHICKÉ c. PSEUDOILZE A PSEUDOHALUCINACE - POSTIŽENÝ NAHLÍŽÍ NESPRÁVNOST VNÍMÁNÍ 3. MYŠLENÍ-RACIONÁLNÍ, LOGICKÉ ZPRACOVÁNÍ VJEMŮ A PAMĚŤOVÝCH STOP. a. KVANTITATIVNÍ PORUCHY i. BRADYPSYCHISMUS ii. TACHYPSYCHYSMUS iii. ROZTRŽITÉ MYŠLENÍ iv. ZABÍHAVÉ MYŠLENÍ ? MYŠLENÍ SMĚŘUJE K CÍLI, ALE STÁLE ODBOČUJE K VEDLEJŠÍM TÉMATŮM v. UPLÍVAVÉ MYŠLENÍ - PERSEVERACE vi. NEVÝPRAVNÉ MYŠLENÍ ? SUBJEKT SE STRÁLE VRACÍ KE STEJNÉ TÉMATICE b. KVALITATIVNÍ PORUCHY i. MYŠLENKOVÝ ZÁRAZ ? SUBJEKT SE NÁLHE ZARAZÍ UPROSTŘED SLOVA ii. INKOHERENTNÍ (NESOUVISLÉ) MYŠLENÍ 1. ZMATENÉ-PŘI PORUCHÁCH VĚDOMÍ 2. ROZTŘÍŠTĚNÉ-PŘI PSYCHÓZÁCH iii. AUSTISTICKÉ MYŠLENÍ ? UNÁŠENÉ VOLNĚ FANTAZIÍ BEZ OHLEDU NA SKUTEČNOST A ZKUŠENOST iv. MAGICKÉ MYŠLENÍ ? PŘISUZUJE JEVŮM TAJEMNÝ, MAGICKÝ VÝZNAM v. OBSESE vi. BLUD-MYLNÉ, CHOROBNĚ VZNIKLÉ PŘESVĚDČENÍ O KTERÉM JE NEMOCNÝ NEVÝVRATNĚ PŘESVĚDČEN. 1. MAKROMANICKÉ 2. MIKROMANICKÉ 3. PARANOIDNÍ Omlouvám se, jestli je to celé málo srozumitelné, ale složit o tak rozsáhlém problémy smysluplný, souvislý text je práce na dny. Zkuste hledat v papírové podobě, budete úspěšná. Jiná cesta není. :-(