Dcera kouří Marihuanu
Zuzana
Dobrý den , obracím se na Vás s prosbou o radu.Vždy jsem si myslela,že má dcera/17let/je dostatečně poučena ,o vlivu drog.V podstatě od malička jí k tomu řádně vedeme. Jsme 10let s manželem rozvedeni a dceru vychovávám s mojí rodinou./Maminka,tatínek/ Nikdy dcera ničím nestrádala . Nicméně s hrůzou jsem včera zjistila respektive jsem se ujistila,že má dcera kouří "trávu". Celá léta to odsuzovala a najednou ?! Studuje 2.rokem střední školu a "bohužel" je na internátě.V podstatě jsem ztratila během školního týdne přehled o jejím pohybu. Telefonické kontakty s ní probíhají normálně a vše se zdá být v pořádku.Kontakt s její vychovatelkou udržuji,ale ani ona není schopna mi podat konkrétní informace o jejím volném čase./Mimö budovy internátu/ Jsem zoufalá a mám strach ,že je v kontaktu s někým koho neznám a kdo jí dává špatný příklad. Ona sama se lońského roku přiznala že to zkusila,ale slíbila,že se to nebude opakovat. Mrzí mě ,že mi lže ¨nebo spíš,že tají věci ,které bych měla vědět.Prosím poradíte mi ,co mám dělat ,jak se mám chovat .Mám na ní obrovský vztek a zároveń mám strach ,aby nedošlo časem k závislosti na jiný druh drogy . Možná situaci dramatizuji ,ale již jsem se pokoušela o přestup na skolu v místě bydliště,ale neúspěšně.Možná by to situaci zjednodušilo a měli bychom přehled o jejím volném čase.Nechci jí stáhnout do učiliště v místě bydliště.Myslím ,že takhle jí podkopnout možnost dodělat si středoškolské vzdělání také není ideální.Ale co dál ?Kam to povede? Školní výsledky nejsou ideální,ale ne tragické. Do školy chodí normálně bez absence. Prosím o radu ,jak zvládnout jako rodič tuhle situaci ,aby nám problém "nepřerostl přes hlavu ". Předem děkuji za Vaši odpověd. Zuzana

Odpověděl: Pavel Kubů
Uzitecne rady pro rodice co delat v situaci, kdy zjisti, ze dite uziva nejakou drogu, najdete na http://www.odrogach.cz/index.php?p=2&sess=&disp=texty&offset=144&list=144&shw=100017 . Na stejné strance v levem menu najdete i radu dalsich textu, ktere Vam pomohou vyhnout se rade castych chyb, ktere rodice v takoveto situaci ve vztahu k diteti delaji. Ve Vasem popisu stavajici situace neni zadna zminka o problemech, ktere by souvisely s uzivanim konopi (problemy s ucivem, caste absence, ztrata dosavadnich zajmu ve prospech uzivani drogy, poruchy nalady, psychoticke stavy), tudiz, jak se spravne domnivate, neni na miste delat si prehnane obavy o dalsi vyvoj Vasi dcery. Je pochopitelne spravne, ze chcete aby dcera konopi nekonzumovala - bohuzel v soucasne dobe je situace takova, ze mezi jejimy vrstevniky je v CR 43% tech, kteri konopi kourili v zivote alespon jednou a temer jedna petina vice nez 5x. Zvlaste z pocatku vasich rozhovoru o drogach muze Vasi dceri tudiz pripadat ze nedela nic spatneho, kdyz kolem ni kde kdo konopi kouri a pritom se muze jednat i o prospechove ci jinak uspesnejsi dospivajici. Take to, ze dcera kouri marihuanu, jeste neznamena, ze vyzkousi i jine drogy a dostane se na "sikmou plochu". Tim nechci situaci banalizovat. Pokud byste mela pocit, ze byste si chtela o problemu promluvit s nekym z odborniku osobne a ujistit se o tom, ze postupujete spravne, muzeme vam poskytnout kontakty, kam se obratit.