účinky MDMA
Alexandr
Dobrý den. Chtěl bych se zeptat, kolik mg činí smrtelná dávka MDMA (a kolik je to zhrua tablet extáze). Zajímalo by mě taky, jak MDMA působí na lidský organismus a v důsledku čeho dochází k úmrtí předávkované osoby (tedy jaké životně důležité soustavy selhávají, jestli se jedná o poruchy způsobené narušením správné komunikace mezi nerony, atd.). Děkuji moc za odpoveď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Myslim, ze bude nejlepsi, kdyz se podivate na www.lf3.cuni.cz/drogy (stranky Farmakologickeho ustavu 3. lekarske fakulty UK, kde se zabyvaji mimo jine vyzkumy kolem syntetickych drog, predevsim extaze a kde najde jednak dostatek informaci a jednak i databazi tablet extaze zachycenych v CR). Uvadim citaci z Preheldoveho clanku o extazi tykajici se prave zdravotnich problemu spojenych s uzivanim MDMA: "Hypertermie je jedním z nejzávažnějších symptomů spojených s užitím extáze. Velmi úzce souvisí s celou řadou vážných v krajním případě až smrtelných zdravotních komplikací. Hypertermie může být přímým účinkem MDMA, ale její závažnost výrazně vzrůstá ve specifických podmínkách, typických právě pro “raves” a “parties” – při zvýšené teplotě okolí, fyzické aktivitě, dehydrataci, častém užívání drogy. Může být spouštěčem i fatálních, zejména kardiovaskulárních komplikací. Mechanismy a důsledky hypertermie se prolínají celým textem tohoto článku (viz např. Komplikace). Nejčastější příčinou těžké toxicity a smrtí popisovaných po užití MDMA jsou např. srdeční arytmie, rhabdomyolysa a DIC [Brown and Osterloh 1987], jaterní selhání. Varovné jsou zatím určité náznaky teratogenity a vliv na imunitu po MDMA." Specificke potize muze zpusobit kombinace MDMA s dalsimi latkami (nejrizikovejsi je kombinace s antidepresivy typu IMAO a stimulacnimi drogami), pripadne pritomnost nebezpecnych susbstanci primo v tbaletach extaze (napr. DOB). Pri uziti vice tablet najednou se jiz nezvysuje "pozitivni" efekt, ale spise dochazi k narustu nezadoucich ucinku a zdravotnich rizik. Odpovedi na vase dalsi dotazy najdete take ve vyse uvedenem clanku, na jehoz konci naleznete i seznam literatury, kde je mozne zjistit dalsi podrobnosti (ovsem pokud umite anglicky). Proc se na to vlastne ptate?