Emally
Chtela jsem se zeptat.... 1.jestli drogy(pervitin.extaze,marihuana)snizuji ucinnek hormonalni antikoncepce? Peri snupu rok,travu taky casto..extazi beru obcas 2.Je nebezpecne kombinovat peri a extazi....zati se mi nic nestalo:) 3.Je hodne kdyz si na party za vecer vezmu po pulkach dohromady treba 4 cele extaze? Je mi 17...dekuju moc za odpoved:) Vase Emally

Odpověděl: Bára Orlíková
Vezmu Vase dotazy postupne. 1) dle dostupnych informaci uzivani drog ani alkoholu ucinek antikoncepce neovlivnuje, konzultovala jsem tento problem jeste aktualne s gynekologem - porodnikem MUDr. Binderem z FN Motol. Jediny problem, ktery by mohl nastat je, ze pri svem zivotnim stylu a uzivani drog budete zapominat pilulky brat - coz na ucinek antikoncepce vilv ma - takze budte na to opatrna, at se vam neprihodi neco, co nechcete. 2) kombinace pervitinu a extaze je vyrazne rizikova. To, ze se vam zatim nic nestalo, vubec nic neznamena - mate zrejme vic stesti nez rozumu. Cituji z prehledoveho clanku o extazi na www.lf3.cuni.cz/drogy (kterou vam doporucuji, je tam spousta zajimavych info o extazi): "Nejčastější příčiny těžké toxicity a úmrtí popisovaných po užití MDMA jsou srdeční arytmie, rhabdomyolysa a DIC, jaterní selhání. Hypertermie (laicky prehrati) patří k nejvýznamějším a nejzávažnějším nežádoucím symptomům, i když se nemusí vyskytovat ve všech případech užití. Je velmi pravděpodobné, že hypertermie může být spouštěčem často velmi závažných až smrtelných komplikací. Obdobné komplikace byly popsány i po MDA [Woods and Henry 1992] a amfetaminu [Ginsberg et al. 1970]." Uziti MDMA vzhledem k vlivu na kardiovaskularni system (srdce a cevy) vede "k rozvoji tachykardie, vasokonstrikce, změnám krevního tlaku a arytmiím, samozřejmě v závislosti na případných koexistujících kardiovaskulárních onemocněních. MDMA nejčastěji navozuje hypertenzi a arytmie." Kombinaci dvou latek se stimulacnim ucinkem zvysujete riziko predevsim kardiovaskularnich komplikaci vcetne cevnich mozkovych prihod - coz muze byt smrtelne. 3) to same plati o poziti vice nez jedne tablety extaze pri jedne akci - "Zvyšování dávky během fáze akutního účinku “booster dose – přikrmování” vede spíše ke zvýšenému výskytu nežádoucích účinků než k potencování příjemných prožitků." Plati zde podobna zdravotni rizika jako pri kombinaci pervitinu a MDMA. Navic se muze stat, ze kdyz si vezmete jednu tabletu, ktera nedejboze obsahuje jinou latku nez MDMA (nekterou znebezpecnych substanci jako je DOB apod.), tak uzitim dalsich tablet (i kdyz obsahuji pouze MDMA a ne nektere z jinych latek) nebo jinych drog zvysujte riziko predavkovani, protoze napr. DOB ma jiny mechanismus ucinku a takovato zalezitost muze skoncit i smrti. Viz nedavny pripad z Prahy - umrti uzivatele extaze, ktery uzil tabletu obsahujici DOB v kombinaci s dalsimi drogami (stimulacni drogy a konopi). No, nezbyva nez drzet palce, at se vyvarujete problemu. A budte na sebe opatrnejsi.