bratr
jack
Dekuji za odpoved! mate pravdu,dostatecne jsem neobjasnila situaci,abych se priznala,nikdy jsem (krome pratel) s nikym kvalifikovanym o tomhle nemluvila,tak me poradne ani nenapadlo,co vse potrebujete vedet.Takze, me je 27 let, jsem nejstarsi z sesti sourotencu a jsme vsichni z docela normalni uplne rodiny ze stredni vrstvy ( mame vsichni stejneho tatu i mamu,nikdy jsme nemeli moc penez,ale rozhodne zadny nedostatek.)Jsem holka a ted uz jsem 4 roky sobestacna a doma uz nebydlim,ale ostatni moji sourozenci ano,vcetne me nejmladsi 10 sestricky.Krome toho, ze tata je skoro se da rict alkoholik,jsme nikdy nemeli zadny vetsi problem.Behem poslednoch let se ale cela situace vyrazne zmenila. Rodice se rozvadi. Matka bratrovi nadava a otec ho vyhazuje z domu.Myslela jsem si ze kdyz on sam nechce neni mu pomoci,a jak jste psala ja to tak. V tom pripade moje otazka zni-jak se k nemu moji rodice a sourozenci maji chovat,aby ho v tom nepodporovali ale aby jim on svym chovanim co nejmene nicil a komplikoval zivot. Proti jeho vuli ho do zadne lecebny neprijmou a tim ze ho budou trestat(jak chcete trestat 23leteho klacka?!) vlastne nic nevyresi. Znate to, tata ho vyhodi z domu a matka se s otcem na smrt pohada ze trest byl neprimereny,ze stacilo mu jen domluvit. A domlouvejte nekomu kdo je neustale z neceho sjetej.nenam predstavu jak v takovych situacich jedna. mozna to vypada, ze tenhle problem neni az tak hrozny jako jine(a urcite je to tak) ale uz jen z toho jak ho jednou za tyden vidim jak vypada(hubeny,bud je mimo,nebo spi,nebo ma oblicej zkriveny bolesti, a rozpichane ruce) tak uz jen z toho mam zle sny a nocni mury. co s nim? CO? Co vubec delat, at spolu se svym telem nas znici co nejmene? nemam predstavu co se v takovych situacich dela,protoze nebyt tohoto,sama mam -da se rict stastny zivot a neni nic co bych si prala vic nez "spravit" tohle. jenze jen prat si to vubec nepomuze,tak co delat? dekuji za odpoved. Kamila.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, vypadá to, že situace ve Vaší rodině opravdu není momentálně moc klidná. O to spíš byste se asi neměli trápit ještě s bratrem navzájem víc než je nutné. Už minule jsem psala, že mi připadá důležité pro obě strany domluvit jasná pravdila vzájemného soužití. Možná i pro něj může být mnohem složitější, že vlastně neví, jak se k němu rodina a její jednotliví členové kdy zachovají, i když se zpočátku zdá, že je to výhoda. Je mu sice 23, ale i v tomhle věku ještě člověk může těžce nést rozvod rodičů a každodenní neshody a hádky. Možná v takovém prostředí sebrat odvahu ke změně je složitější. Myslím, že by bylo dobré, kdyby se Vaši rodiče dohodli na jasné strategii s jakou budou s bratrem jednat. Měli by mít navzájem důvěru jeden v rozhodnutí druhého a ne si odporovat. Možná není úplně nutné bratra hned vyhodit, ale třeba jen nastavit jasná pravidla, aby se v nich obě strany vyznaly - např. jestli pracuje, bude přispívat na domácnost, jestli ne přihlásí se na úřad práce a bude ve volném čase doma pomáhat atd. Vymyslet se toho dá spousta. V případě že něco nesplní, znamená to například, že mu maminka nebude prát, pak třeba vařit a tak dál. Ale to jak budou v reálu pravidla a sankce vypadat závisí už jen na Vás. To je tak první, co mě napadá, že by mohlo vzájemné soužití zlepšit. Možná mi řeknete, že je to celé hloupost, v tom případě zkusíme vymyslet něco jiného. myslím, že nejúčinnější by bylo, kdyby se bratr s rodiči domluvit a společně zašli na konzultaci k nějakému odborníkovi, kde by mohli vzájemnou komunikaci probrat. Ale je mi jasné, že to je možná příliš vysoká meta. Napište mi tedy, co si myslíte o tom, co jsem Vám nabídla. Zatím hodně trpělivosti, Jana Justinová