Cecko
Petr
Chtel bych vedet, jak moc poskodi Cecko organismus i pres uspesne vyleceni interferonem a naslednou duslednou abstinenci. Lze seriozne hovorit o zkraceni prumerne delky zivota u takovychto pacientu? Jak moc se zvysuje pravdepodobnost onemocneni cirhozou a rakovinou jater? Nejsou to moc vesela temata, ale stejne diky za odpoved.

Odpověděl: Jakub Minařík
Víte, já nejsem hepatolog, ale psychiatr. Takže přece jen je pro mě VHC vzdálené téma, rozumím spíš halucinacím. :-) Ohledně VHC myslím platí, podobně jako u jiných chorob, individuelní neuspokojivá odpověď, že to je hodně individuelní. Záleží na mnoha faktorech: - genotipu viru (některé jsou mnohem zhoubnější než jiné) - délce exposice - rozsahu poškození jater - imunitní odpovědi organismu - úspěšnosti léčby interferonem - dalších onemocněních která se objevila v době před a po infekci VHC - ... Pokud jste ale prodělal léčbu interferonem úspěšně, důsledně abstinujete a neměl jste před tím VHC hodně dlouho, myslím, že by bylo o zkrácení délky života neseriozní hovořit. Už proto, že i to je hodně individuelní a kdybychom předem věděli, jak dlouhého věku se jedinec dožije, tak bychom mohli i přesně stanovit, jestli umřel předčasně a o kolik. Ale taková informace je vám stejně platná jako Eskymákům lednička. Takže můžeme jen páchat statistiku a jestli ta funguje zrovna u vás, ví bůh. Tak si nedělejte vrásky, protože starostma zkrátit délku života určitě můžete. Tedy statisticky vzato. :-)