Správný postup
pr
Zjistil jsem od svého dítěte, že u nich na škole prodává spolužák marihuanu. Byl by správný postup rodiče oznámit tuto skutečnost škole? A jaký postup by měla zvolit škola?

Odpověděl: Bára Orlíková
Velice se omlouvam za zpozdeni odpovedi, ale vas dotaz je pres svou strucnost pomerne komplikovany - konzultovala jsem situaci s kolegyni pravnickou JUDr. Helenou Svatosovou. Prodej drog je trestny cin podle § 187 trestního zakona. Na tento cin se nevztahuje (pokud jiz byl spachan a tato cinnost dale nepokracuje) oznamovací povinnost podle § 168 trestního zákona – Neoznámení trestného činu. Ta se vztahuje na situace, kdy se hodnověrným způsobem dozvíte o tom, že došlo ke spáchaní některých trestných činů, které jsou přesně vymezeny a jedna se napr. o trestny cin vlastizrady, ohrozeni statniho tajemstvi, vrazdy... Ovsem existuje jeste obdobný právní předpis, který se tyka mimo jine trestné činnosti souvisejici s drogami, a to je § 167 trestního zákona - Nepřekažení trestného činu - se týká trestných činů, které jsou zrovna páchány nebo které se připravují. Kromě trestných činů velezrady, vraždy, týraní, pohlavního zneuzivání, loupeze a krádeze ve velkem rozsahu apod. se tento paragraf týká trestných činů nedovolené výroby a držení omamných a psychotropních látek a jedů podle § 187 a 188. Překazit trestný čin lze jeho včasným oznámením státnímu zástupci nebo policejnímu orgánu. Pokud čin nepřekazíte, můžete být potrestán odnětím svobody až na tři léta. Distribuce drogy spadá pod § 187. Ovsem je nezbytne zamerit se predevsim na to, zda jste informaci ziskal skutecne hodnovernym zpusobem, zda je skutecne pravdiva - o cemz by jiste mohla byt pochybnost. Takze tezko rict, zda by bylo na miste to oznamit na policii - to zavisi pouze na vasem posouzeni, nakolik je informace duveryhodna. Nikde neni v zakone uvedeno, ze byste mel takovou informaci hlasit skole - ovsem pokud mate za to, ze je situace zavazna, tak bych na vasem miste asi v prve rade kontaktovala vedeni skoly a po konzultaci s nimi postupovala dale a prenechala na skole pripadny kontakt s policii ci organem socialne pravni ochrany deti pri obecnim urade. Skola by mela mit stanoveno, jak v takovych pripadech postupovat. Pokud byste k tomu chtel podrobnejsi informace, muzete kontaktovat kolegyne pravnicky Mgr. Hanu Gajdosikovou nebo JUDr. Helenu Svatosovou z Pravni poradny A. N. O. - kontakt najdete na teto strance vpravo pod kolonkou Pravni poradna nebo v rubrice Drogy a zakony. Jeste jednou se omlouvam za pozdni odpoved a preji hodne stesti.