Psychická závislost - marihuana
fawnie
Zdravím Vás a zasílám Vám svůj osobní dotaz, který se konkrétně a výhradně týká mé osoby. Jsem dlouhodobou uživatelkou marihuany. Tato skutečnost do mého profesního života nijak nezasahuje, mám odpovědné zaměstnání, jsem v posledním ročníku VŠ, prospěch nadprůměrně dobrý. Je mi 24 let, marihuanu kouřím od svých 16, dříve spíše příležitostně (při setkání s přáteli atd.). V současné době marihuanu kouřím každý den, většinou se jedná o situace "relaxačního" charakteru, po splnění všech celodenních povinností, beru to jako odpočinek, občas inspiraci. Pokud např. nejsem dlouhodobě doma, marihuana mi nijak neschází, symptomy podobné abst. příznakům výrazně nepociťuji: viz. podrážděnost, bolest hlavy, zkrátka "nebýt ve své kůži". Tam problém skutečně není, když jsem v pro marihuanu nekonformním prostředí - nekouřím. Když opět nastane ten okamžik, kdy už toho mám dost a že takhle ten život v každodenním zhulení nestojí za nic (nejsou to doslova prohulené dny viz. Amsterdam:)), říkám si, že "dneska si teda nedám a končím", nicméně večer už mám opět "choutky" a nevidím důvod, proč bych si zrovna dneska ještě nedala. Neustálé odkládání, odsouvání a hlavně žádná změna. Ráda bych dospěla k uvědomování si klíčových a počátečních skutečností, od kterých se můžu posunout tím správným směrem a marihuanu jako součást svého každodenního života vytěsnit. Nechci s tím skončit radikálně, rychle a definitivně, nicméně jsem už ve stadiu, kdy to není pouze relaxační, zábavný prostředek k uvolnění, ale substitut za chvíle nudy atd. Klíčovou otázkou tedy je: co si uvědomit především (ačkoliv si toho uvědomuji poměrně dost) a jak motivovat svou vůli k výraznému omezení? Předpokládám, že ve svém současném postavení si nemohu dovolit jakékoliv zjevné důsledky užívání marihuany (pak bych jistě byla nucena tyto kratochvíle omezit), tudíž žádným takovým "vnějším" tlakům nepodléhám, jelikož jsem bez jakýchkoliv problémů, tím spíše je latence mého užívání daleko zrádnější = prostor k užívání bez zjevných negativních důsledků. Upřímně mě znepokojuje dlouhodobost mého každodenního užívání (kolem jednoho roku). Ráda bych značně redukovala, přesto všechno co vím a uvědomuji si, nevím skutečně jak na to. Závěrem shrnuto: žádné zdravotní, profesní či jiné problémy z mého užívání neplynou, jenom mě to už pěkně štve. Velice Vám děkuji za odpověď ND

Odpověděl: Jakub Minařík
No, myslím, že nic speciálního nějaká zlatá rada neexistuje. Pokud chcete hulení omezit, tak to udělejte tak. Věčer místo jointa se posaďte a dejte si na papír do kupy pro č vás to vlastně štve. Děláte to kvůli tomu, abyste si ujasnila důvod proč chcte přestat, nebo to omezit. Je to celkem důležitá fáze, protože pokud nemáte jednoznačný důvod, tak nebudete úspěšná. Pak si najděte nějaký program na večer, protože, když budete lažet doma, tak nejspíš hulení moc neomezíte. Ja dobré kombinovat nějaké aktivity typu kino, sport, ... To je myslím cesta. A zkuste mi napsat, jak vám to jde. To abyste to moc neokládala. :-)