bratr
Irena
Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu, co si má moje máma i rodina počít s bráchou, který možná bere drogy. Je mu 18 let a od května se jeho život rapidně mění a podle našeho názoru ničí. V květnu přestal chodit do školy (2ročník učiliště), sliboval že bude chodit do práce (tam chodil necelý měsíc) a od té doby se pořád jen fláká a hádá s mámou, která už teď opravdu nemá sílu se s ním pořád dohadovat a čekat kdy přijde laskavě domu.Opakovaně už se stalo, že třeba nepřišel 3-4 dny vůbec domu a nedal o sobě vědět. Když se vrátí, tak dělá jakoby nic. Mámě se vysmívá do očí a všechno je mu jedno. Táta se snaží si ho vzít k sobě (jsou rozvedení) do rodiny, bydlí také na vesnici. Ale brácha k němu nechce.Vím, že brácha již asi 3 rok kouří marihuanu a i s klukama pije (ale to je podle mého v týhle době normální). Teď už mám ale strach, že to není jen marihuana. Je čím dál víc hubený, nestará se o sebe (nechodí ke kadeřnici,což dříve vyžadoval) a všechno oblečení má takové sešlé a nic ho nedonutí k tomu, aby se sebou a se svým životem začal dělat. nevím, třeba (DOUFAM) drogy nebere, ale všechno tomu napovídá. Třeba jen zhubl, protože mu maminka už každý den nevyvařuje a hadry má zničený,protože na jiný nemá, ale asi si to všechno jen namlouvám. Prosím můžete mi poradit, kam se může mamka obrátit (ale pochybuju, že půjde někam do centra - určitě se za něj stydí) a brácha asi sám pomoc nechce. Jak si to ověřit, jestli v něčem "lítá"? mockrát Vám děkuju za rychlou odpověď... jeho starší (23) sestra

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, tohle je typická situace, kdy je třeba se rozhodnout, komu chci vlastně pomoci. Jestli bratrovi, který o žádnou pomoc nestojí, nebo mamince, která by si ji asi nejvíc zasloužila. S bratrem je třeba si rozmyslet, kolik energie chcete investovat, pokud on nic měnit nechce. Možná by se mu ale mělo dát najevo, že pokud bydlí s někým ve společné domácnosti, měl by respektovat určitá pravidla, jako všichni ostatní. Například pokud ví, že se tři dni neobjeví, měl by to mamince minimálně oznámit, aby jí nepřipravoval tři dny stresu. Také by stálo za to uvážit, jaké by měl mít v rodině povinnosti. Pokud už nestuduje, měl by si tedy asi vydělávat a přispívat na společnou domácnost, ne? Možná bere jako moc velkou samozřejmost, že má veškeré pohodlí. Nápad s tím, že by si ho vzal otec mi připadá dobrý, alespoň by měl třeba pevnější ruku a maminka by si odpočala. Možná je třeba sdělit mu to trochu direktivněji. Ale tohle všechno jsou jen nápady a doměnky, bez toho, abych znala detaily. Proto by bylo asi opravdu nejlepší obrátit se na nějakého odborníka a probrat to podrobněji. Nepíšete, kde maminka žije, určitě i tam by se poblíž našla nějaká aspoň trochu bezpečná pomoc pro ni, aby se nemusela stydět (protože rozhodně nemá za co). Taky mě napadá, že je možné zavolat na naši poradenskou linku - nemusí se představovat, říkat žádné detaily a je možné všechno probrat a dát jí i nějaký kontakt. Takže určitě se ještě ozvěte, zatím na slyšenou.