Problém s alkoholem
zari
Jsem vdaná 25 let, máme 2 děti (18, 25 let), manžel i já máme VŠ vzdělání. Manžel nikdy sklenku tvrdého alkoholu, nebo vína neodmítl, no cca do svých 25 let to nepřeháněl. Po 25 letech se už občas stalo, že míru alkoholu přehnal, pořád to vypadalo, že patří mezi ten průměr mužské populace, který to občas při oslavě přežene. Když byl sám, nepopíjel, pouze v partě. Cca do 35 let pivo vypil skutečně jenom svátečně. Zato víno, tvrdý alkohol si už začal dopřávát víc. Už měl občas i v práci problémy, doma u nás volně položená láhev brzy zela prázdnotou. Dnes musí mít denně několi piv (4 - 5 - to v ty dny když nemá svůj den; když má svůj den, je to 6 - 10 piv; ale je fakt, že to je tak o víkendu, když je doma, či na chalupě). Několikrát v době své "indispozice" došel k úrazu, nic však vážné, ani však žádné ponučení. Domlouvala jsem mu, prosila, vyhrožovala rozvodem, žádala o to, aby se začal léčit. Vždy přislíbil, že se to zlepší - a na čas se skutečně i zlepšilo. Rozbíjet rodinu se mi nechtělo,když byly děti malé protože, měly tátu rády a on je také. Dnes míra mé trpělivosti překypěla, když (sice po delším čase řekla bych "poloviční abstinence"), jsem musela žádat syna, aby tátu dopravil v jeho "druhém stavu" domů, neboť v práci nemohl ve svém stavu zůstat. (Mne se z práce nedalo odejít!). Mé dotazy zní: 1.Má manžel ještě šanci stát se abstinentem?, 2.Kde v blízkosti našeho bydliště, nebo jeho pracoviště je nějaká poradna, kterou bych případně osobně nejdřív navštívila kvůli radě já (manžela tam asi jen tak lehce nedostanu), 3.Má smysl naše další soužití, když s každou takovou "nenadálou" příhodou si manžela vážím čím dál méně? 4. Neexistuji nějaké "anonymní odvykací kúry", resp. prášky, které by mu v odvykání pomohly. Předem vám děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
1. Ano. Manžel se může stát abstinentem. Je však potřeba na tom pracovat. 2. Doporučoval bych obrátit se na Apolinář - odd. pro léčbu závislostí při psychiatrické klinice 1. LF UK - se sídlem Apolinářská 4, Praha 2, obraťte se na ambulanci, Dr. Profouse. Dělá tuhle práci už spoustu let, je trpělivý a myslím, že vám poradí. Telefon by měl být 224 961 111 - spojovatelka FN. Kdyby to nefungovalo, podívejte se do zlatých stránek. 3. Člověk někdy s partnerem vydrží celkem hodně. Asi jste s ním strávila hodný kus života a pokud se to vylepší, tak se myslím srovná i váš vztah k němu. 4. No - léčba může probíhat i ambulantně, anonymity asi nebude třeba, pokud manžela z práce transportovali opilého, tak je to ve fázi, kdy to všichni vědí, ale taktně mlčí. Jinak léky, které by mu pomohli existují, ale bez doprovodné terapie, jsou na pr... P.s. Držím vám palce. A myslím, že kdyby to nezafungovalo a vy jste se rozhodla od manžela odejít, tak je to myslím rozumné řešení. Kdyby bylo třeba, klidně ještě napište.