exstasy
stete
Bylo nejak prokazano,ze by konzumace extazi ovlivnovala(poskozovala) mozek do budoucna??A muze prispivat ke vzniku nemoci jako Alsheimerova ci Parkinsonova nemoc???A ceklove,jesli muzu ocekavat,ze az mi bude 50,projevi se na me nejak obcasna konzumace teto drogy???Nebo se to zatim nevi???Dekuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zkuste se podivat na stranky www.lf3.cuni.cz/drogy, kde najdete prehledovy clanek o MDMA a spoustu dalsich podrobnych a odbornych informaci. V clanku se mimo jine uvadi, ze: "je možné předpokládat, že několikaměsíční nebo několikaleté užívání extáze vede ke dlouhodobému zhoršení kognitivních funkcí i při užívání rekreačních dávek. Zhoršení kognitivních funkcí a změny v chování jsou spojovány s podmínkami snížené serotonergní aktivit. (...) Přestože dodnes nemáme jasný obrázek o úloze serotoninu v kognici, víme, že je zapojen do mnoha kognitivních procesů včetně paměti a rychlosti zpracovávání informací. Navíc je možné, že kognitivní deteriorace u uživatelů, může být způsobena sekundárními regulačními mechanismy, zahrnujícími jiné neurotransmiterové systémy, které nejsou přímo poškozovány neurotoxickým účinkem drogy. Subklinické kognitivní postižení nemusí být zaznamenáváno subjekty samotnými po velmi dlouhé období. Díky tomu subjekty pokračují v užívání a vystavují se tak riziku poškození, které se projeví až po letech. Teoreticky je možné, že se kognitivní postižení projeví po mnoha letech až tehdy, kdy se k poškození neurotoxickým mechanismem přidají běžné změny v důsledku stárnutí. Velmi důležitá je otázka reversibility poškození. Nedávná studie na primátech prokázala abnormální charakter serotonergní inervace po sedmi letech po expozici MDMA, což podporuje pravděpodobnou ireversibilitu funkčních následků serotonergního poškození u lidí. Tato otázka je stále nevyřešena a měla by být předmětem dalšího zkoumání." Take je mozne zajit na stranky www.extc.cz, ktere jsou provozovane brnenskym sdruzenim Podane ruce a zameruji se na tanecni scenu a synteticke drogy. Kdyz prelouskate ten prehledovy clanek, tak myslim najdete odpovedi na prinejmensim cast svych otazek - pokud se budete chtit dal neco zeptat, napiste znovu a smerujte dotaz na MUDr. Tomase Palenicka (ktery je nas spolupracovnik a zaroven je spoluautor toho clanku a zabyva se vyzkumy kolem syntetickych drog v ramci Farmakologickeho ustavu 3. lekarske fakulty v Praze).