*noname*
mozna jsem se nakazil žloutenkou C (podle priznaku uvedenych na techto strankách), jsem asi v 1. stadiu. kam si mam zajit na testy, jak probiha lecba? a je anonymni? budu muset skoncit v práci? to jsou otázky na které si neumím odpovědět. Děkuji za vaší pomoc. R.

Odpověděl: Bára Orlíková
Tezko mohu posoudit, zda pozorovane priznaky, ktere pocitujete, jsou spise dusledkem uzivani drog anebo jsou to skutecne symptomy hepatitidy C. Moznost tu fakt je, jak sam uvadite - rozhodne je vas pokus o sterilizaci injekcniho nacini (ktery uvadite ve skryte poznamce) zcela nevhodny - pokud drogy uzivate nadale, stalo by za to si jednak opatrit sterilni "nadobicko", ktere nebudete s nikym sdilet (muzete se nakazit kdecim dalsim bez ohledu na to, jestli jste se ted ceckem nakazil nebo ne) a taky myslim, ze by nebylo od veci probrat co nejmene rizikovy zpusob injekcni aplikace s nekym z kontaktniho centra - abyste se do budoucna vyhnul dalsim komplikacim. V kontaktnim centru navrch muzete ziskat to sterilni nadobicko. K tem testum - mohla bych vam doporucit naseho kolegu MUDr. Rehaka, ktery je specialista na hepatitidy a ma mnoho pacientu, kteri jsou nasimi klienty a v souvislosti s uzivanim drog se nakazili hepatitidou C - ten by vam udelal kompletni vysetreni - pokud jste ovsem z Prahy (kontakt na nej kdyztak najdete pod textem o hepatitis, ktery jste cetl). Jinak, doporucila bych vyrazit na testy co nejdrive. Testy mohou byt anonymni, ale staly by vas par tisic. Takze doporucuji to resit standardni cestou - stejne je lekar vazan lekarskym tajemstvim a informace o tom, ze jste si nechal delat vysetreni na hepatitis se rozhodne nedostanou na mista, kam by se dostat nemely. Lecba je pomerne narocna, neprobiha anonymne, protoze pokud dojde na lecbu interferonem, tak naklady na tento typ lecby jsou radove ve statisicich na jednoho klienta. Lecba je rozhodne mene komplikovana, kdyz se podari nemoc zachytit vcas. V praci kvuli tomu koncit nemusite - vas zamestnavatel toto nemusi vedet - problem by mozna byl, pokud delate v potravinarstvi nebo ve zdravotnictvi (ale to uz asi bude lepsi spolu s dalsimi dotazy probrat primo s lekarem, kam pujdete na vysetreni). Ale nutno upozornit, ze pro uspesnou lecbu se predpoklada abstinence od drog a alkoholu. Vice podrobnejsich info vcetne kontaktu na lekare specialisty v jednotlivych regionech CR najdete na www.cecko.cz. Zatim preji hodne stesti.