dotaz
Ann
Mám brášku, který vykazuje známky zavislosti... snad na trávě či alkoholu, to nevím přesně. Ráda bych se mýlila.... Má však problémy s prací, ale hlavně s penězi. Vypadá to, že ztrácí zábrany...dluží na všechny strany, prodal některé své věci. Neustále tvrdí, že se nic neděje a někdy i lže. Je mu 22, takže s ním nemůžeme zacházet jako s malým, ale nevíme, jakou zvolit cestu, abychom zjistili, co se děje a pomohli mu. Jít na něj tvrdě nebo přemlouvat? Stále zapírá. Chtěla bych ho přinutit přiznat nám i sobě, co má za problém, aby nespadl příliš hluboko... Myslím, že si závažnost situace nepřipouští. Prosím o radu, jaký zvolit postup. Pokud je možno zaslat doporučení na nějakou poradnu či psychologa. Děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Chapu, ze jste v obtizne situaci - vypada to, ze vas bratr ma skutecne problemy s nejakym typem zavislosti - popisovane chovani by na to sedelo. Neni uplne obvykle, ze by se takove veci dely v souvislosti s uzivanim marihuany (i kdyz muze to byt i tak), u alkoholu si to dovedu lepe predstavit - ale spis to vypada na jiny typ drog, pripadne na hrani automatu. Usuzuji z toho, co pisete o problemech v praci, o dluzich a rozprodavani veci - nutno take rict, ze to spise vyapda, ze jeho problem uz neni jen v pocatecni fazi. Je zrejme, ze si zavaznost situace nepripousti a je problematicke s nim na toto tema komunikovat. Ale na zaklade takoveho strucneho dotazu situaci asi nevyresime - myslim, ze by bylo nejlepsi se obratit na nejake zarizeni, kde byste mohli zalezitost zkozultovat s nekym z odborniku osobne a zvolit nejvhodnejsi postup. Kdyz mi napisete odkud jste, mohla bych vam nekoho z kolegu doporucit. Zatim preji hodne stesti a doufam, ze se podari bratrovi i vam situaci zvladnout.