mona
Mam vztah s clovekom, ktory je 15 rokov zavisly na hasisi. Ma aj papier na schizofreniu. Mam sa za neho vydat, chcem mu pomoct, ale neviem, co mam robit. Zijem teraz v anglicku, on je anglican a ma 31 rokov. Hovori, ze ho okradli v biznise a zabili mu dve deti. Je stale pri mne a velmi ma trapi, ked to na neho pride. Ked je v zdravej faze, je neuveritelne nezny a dobry, ale nikdy neviem, kedy ho chyti amok. Prosim, ako mozem pomoct cloveku ako je on< Existuje nejaky model spravania, ktory je terapeuticky> mam za sebou 4 roky rogersovskeho vycviku a rozne kurzy, ale v tomto pripade som bezmocna. prosim, poradte mi, lebo neviem, ako dalej.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, nedovedu si představit lepší průpravu na život s partnerem jako je ten Váš, než je právě rogersovský výcvik. Těžko soudit takhle na dálku, ale asi půjde opravdu hlavně o to dát partnerovi potřebnou podporu, aby věděl, že u něj stojíte v dobrém i zlém a že s ním to nejhorší přečkáte. Je ale dobré si to určitě důkladně rozmyslet. Provdat se za člověka nemocného schizofrenií není úplně snadný krok. Kromě toho když kouří takovou dobu hašiš, který jeho psychický stav jistě nezlepšuje, spíš naopak. Nezmiňujete se o tom, jestli Vám jeho závislost vadí, nebo jestli se s ní chystá něco dělat. Pokud má ale diagnostikovánu schizofrenii, bylo by to určitě na místě. Jinak bych v komunikaci s ním postupovala podle zdravého rozumu a citu a nezapomínejte myslet i na sebe, aby Vás to úplně nevyčerpalo.