Riziko zdravotních problémů způsobených alkoholem
J
Dobrý den, chtěl bych se zeptat na míru rizika následků na zdraví po cca 5ti letech pití alkoholu (teď mi je 26 let), a to obávám se že asi v množství větším než by bylo zdrávo - pokud by se to zprůměrovalo, tak cca 5 piv nebo 1 litr vína denně, a to bohužel během těch 5ti let skutečně DENNĚ... (každý večer někde s kamarády/holkama, alkoholem si také někdy pomůžu při psaní, jež je mou profesí). Nyní jsem asi před týdnem s alkoholem přestal, a to přiznávám že pouze ze strachu o zdraví. Jinak mi alkohol v životě spíš víc dal než vzal (přestal jsem být tou puťkou věčně zalezlým doma u počítače nebo knížek, bez kamarádů a jako panic...), nicméně závislý na něm rozhodně nejsem psychicky ani fizicky. Vždy jsem pil pouze pivo nebo víno (nikdy tvrdý) a vždy jsem věděl kdy přestat, nikdy jsem nebyl skutečně opilý, že bych se přestal kontrolovat, že bych druhý den nevěděl co jsem dělal, že bych se potácel nebo někde usnul, nikdy jsem ani po alkoholu nezvracel. V současnu žádné zdravotní problémy nemám, jen někdy cítím tlak pod pravými žebry nebo mírné píchání v ledvinách - ale nejsem si jist, jestli si to jen nenamlouvám po tom, co mě "postrašila" jedna kamarádka/zdravotní sestřička (a já jsem ji za to vděčný). Lze jít někam na nějaký vyšetření, kde by zjistili, jestli alkohol na mě nějaké následky nezanechal? Nechci žít se stachem, že třeba za 5 nebo 10 let začnu mít nějaké problémy s ledvinami nebo játry a že pak už bude na nějaké léčení pozdě... Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
Tlak pod pravími žebry bude souviset s játry. To by celkem k tomu jak pijete, resp pil jste - celkem odpovídalo. To je špatná zpráva, a další blbá zpráva je, že játrům trvá celkem dlouho, než se zregenerujou. To, že budete mít testy v normě, nic moc neznamená, protože testy hlásí obyčejně jen aktuální poškození. Závislost jste si možná ještě neopatřil, ale měl byste být opatrný, protože k tomu nemáte, myslím, daleko. Zkuste nějakou dobu nepít a pak pokračovat nějak uměřeněji. Zdravá játra muže snesou denně, max 3 piva, nebo 3 2dl vína denně. Ne více. Zkuste se teho držet. :-) Jinak doporučuji Dr. Řeháka, Nuselská poliklinika, Praha 4. Myslím, že vás vyšetří důkladně. :-)