XTC a Parkinsonova choroba
Vasek
Dobry den, nekde jsem se doslechl, ze po poziti i prvni tablety XTC se zvysuje riziku pozdejsiho vzniku Parkinsonovy choroby. Chtel bych se Vas zeptat, co je na tom pravdy. Dekuji.

Odpověděl: Pavel Kubů
Kazde poziti XTC predstavuje toxickou zatez predevsim pro serotoninove a dopaminove neurony. Serotonin je nervovy prenasec, ktery je zjednodusene receno zodpovedny za dobrou naladu. Dopamin se podili na prozitku uspokojeni a je take dulezitym prenasecem v systemu rizeni pohybu lidskeho tela. Jeho nedostatek je pricinou prave Parkinsonovy choroby. Samozrejme ze kazde poskozeni produkce dopaminu zvysuje riziko vzniku Parkinsonovy nemoci, ale vztah pricina nasledek je individualne velmi ruzne tesny. Teoreticky se u jedince, ktery ma nejakou predispozici ke vzniku Parkinsonovy nemoci, mohou prvni priznaky teto poruchy pohybu projevit s odstupem nekolika dni i po poziti jedne tablety XTC. Otazkou na kterou v soucasnosti neexistuje odpoved zalozena na dukazech je zda vubec, popripade za jak dlouho lidsky mozek zcela zregeneruje toxiske poskozeni neuronu vyvolane pozitim jedne XTC. Riziko vzniku Parkinsonovy choroby by se pak sice po poziti kazde tablety zvysilo, ale pri nasledne dozivotni abstinenci by teoreticky opet melo klesat, tak jak reparacni mechanizmy mozku budou nahrazovat poskozene za funkcni neurony.