Zlatka
Pet
žiju se svou 16 půl letou sestrou a otcem již 3 roky bez matky. Moje sestra má od 5té třídy základní školy velké problémy s učením. Od 5té třídy měla vždy více než 5 čtyřech, vždy ředitelskou důtku a občas 2 z chování. teď se učí prvním rokem servírkou. Ve škole má opět nejhorší prospěch ze všech spolužáků (krom propadlíků) a 2 z chování. Do školy chodí jen občas, sama si píše omluvenky. Na praxi nedochází téměř vůbec. Má problémy s autoritami, neposlouchá ani učitele, ani mistrovou, ale ani otce, matku a ostatní příbuzné. Poslední rok, co je na učení změnila své přátele. Vím to od ní. Měly jsme k sobě docela blízko a tak mi říkala vše, co dělá. Od té doby, co mám stálého přítele už se mi nesvěřuje a dělá mi ze života peklo. Ještě od ní vím, že každý den (rok) kouří trávu, občas hašiš, pije alkohol (ten nejlevnější - vodku, apod.) a několikrát zkusila extázi. Již 4 měsíce jsme spolu nemluvily. Ale já vím, že se vše zhoršuje. Známí mi říkají, kde všude ji viděli a jak vypadala, v jakém byla stavu. Vím, že jezdí s různými lidmi kupovat drogy do Teplic. Domů se vrací kolem 11 hodiny večer. Odchází kolem 13. Když v noci přijde vybydlí celou ledničku a celý den pak nejí. Do 13 hodin spí. Přestala se starat o svého psa (německou dogu), na kterou byla velmi pyšná a milovala jí. Otec jí cpe peníze horem dolem (cca 4 tisíce na měsíc), k tomu ještě babička (odhadem 2 -3 tisíce) a matka, za kterou chodí do práce a svěřuje se jí. Na každého je velice drzá a neschovává to, že jí jde jen o peníze, když jí kdokoli cokoli vytkne, už se u něj neukáže. Otec mi nevěří v mém podezření (vlastně z velké části potvrzeném) a cokoli já objevím a chci, aby si to ověřil u sestry, on udělá, ale uvěří její lži. Jednoduše to nechce řešit, rozčílí se na mě, řekne, že dělám chytrou a dál to řeší jen tak, že jí dává peníze. Říká, že má strach, aby nekradla. Nevím co s tím, studuju 3 rokem obor sociální práce, tento problém jsem řešila i s našimi profesory, ale řekli mi jen to, že na sebe nemám brát odpovědnost. Možná ne, ale je to moje sestra a já nechci, aby skončila jako ti lidé, které ona teď naivně obdivuje.

Odpověděl: Martin Hulík
Vaši profesoři mají pravdu. Děláte si starosti a angažujete se, to je logické a sympatické. Jestli ale vaše sestra bere drogy, bude asi trvat ještě dlouho, než nastane nějaká změna k lepšímu. Myslete na sebe, chraňte svoje duševní zdraví a nenechte se pohltit problémem vaší sestry.
Přesto můžete něco dělat: pokuste se sestru motivovat ke kontaktu s odborným zařízením (kontaktní centrum, ordinace AT...), zkuste dál ovlivňovat rodiče, aby pochopili závažnost situace (zastavit přísun peněz by bylo vhodné - i přes riziko, že sestra začne krást). Najděte si spojence v rodině nebo mezi přáteli, pro radu a podporu se nebojte obrátit na kontaktní centrum v místě vašeho bydliště. Ale nesnažte se víc než sestra, nejspíš by to bylo zbytečné. Pokud není ochotná ke změně, dejte jí čas si trochu nabít ústa, sama musí pochopit, co vlastně chce, co je pro ní dobré a špatné.
Vzhledem k jejímu věku je tu i možnost nedobrovolné hospitalizace, ale v tom by musela být rodina zajedno a to zatím není, jak jsem pochopil. Takové řešení by také bylo třeba důkladně probrat s odborníky, protože nedobrovolná hospitalizace má svoje úskalí a nebývá moc efektivní.
Přeju vám hodně štěstí a trpělivosti. Když budete mít zájem, zavolejte k nám do stacionáře a můžeme si o tom popovídat. tel. 02/803130