alkohol
Eca
Dobry den, ctu ruzne stranky o alkoholu, koukam na stupne zavislosti, ale nikde jsem nenasla odpoved na svoji otazku. Je mi 21 a piju pravidelne kazdy vecer neco pres pul roku (pul flasky tvrdyho). Zacala jsem pit po rozchodu s pritelem. A protoze ziju sama, muzu pit porad, jedinou prekazkou jsou finance. Asi pred tydnem jsem zjistila, ze jsem jakz tak psychicky z rozchodu venku, tudis se mi naskytla myslenka na to seknout s pitim. Jenze to nejde.. zda se mi ale hloupy po pul roce s tim mit problemy. Tak by jsem rada vedela, jestli je mozne napriklad byt nachylnejsi k zavislosti (jakekoli).. popripade jestli v tom hraje nejakou roli genetika (muj tata pije hodne, mame rodinu z Moravy :-) Nebo jake faktory v tom vlastne tkvi? Mozna mym stestim jsou spatna jatra, pusobi mi to i fyzicke problemy. Za odpoved diky, i za to, co delate :-)

Odpověděl: Jakub Minařík
Myslím, že spíše než závislá jste "rozchlastaná". To není diagnosa, ale jen takové konstatování. Víte, ono si člověk na užívání návykové látky celkem snadno zvykne. Užívání drog (včetně alkoholu) odstraní, nebo zmírní některé nepříjemné pocity, složitost života se trochu zjednoduší, ... Pak se to těžko opouští. Vím to dost dobře, když jsem studoval lékařskou fakultu, tak podobně zdravý životní styl měla spousta spolužáků. Několik měsíců se učila na zkoušky, pak pár měsíců slavila, ... Ukončení oslav jim šlo vždycky dost těžko. :-) Pokud to chcete změnit, zkuste změnit více věcí najednou. Vyhodit alkohol co máte doma, začít něco smysluplného dělat ve volném čase (třeba chodit po večerech do posilovny?), o víkendech jezdit na výlety, .... Když zkusíte změnit takhle víc věcí najednou je to snazší. Jinak genetika může hrát svou roli. Jestli jste z rodiny kde spotřebva slivovice na hlavu včetně nenarozených dětí je 100l/rok a víno se nepovažuje za alkohol, ... tak jisté disposice existovat mohou. Obyčejně, pokud v rodině všichni mají problémy s alkoholem, tak jste v riziku i vy. Měla byste proto asi být opatrná. P.s. Kdybyste to nezvládala, tak ještě napište, něco vymyslíme.