Lysohlávky - toxicita, psychoza, předávkování
Caller
Dobrý den pane doktore. Měl bych na Vás několik dotazů ohledně lysohlávek. 1) Je pravda nebo existuje něco, čemu se slangově říká "zlatý klobouk" (myšleno jako lysohlávka, která má v sobě nadměrné množství psilo... halucinogenních látek)? 2) Na tomto serveru jsem se dočetl, že akutní toxicita hub je velmi nízká, ale na adrese: http://www.biotox.cz/drogy/natural/psilocybe/ jsem se dozvěděl, že dlouhodobé užívání hub způsobuje patologické změny na játrech. 3) Dále bych rád věděl jak je to s tím předávkováním. Tady někde v dotazech pod heslem "lysohlávky" jsem se dočetl, že je možné se lysohlávkami předávkovat. Na jiném místě jsem si však přečetl, že je jich možno spořádat až 400 na jednou a že při požití více jak 20-ti plodnic se už stavy nezesilují, ale prodlužují. Tak v tom nemám trochu moc jasno. 4) A ještě poslední dotaz. Jak je to se vznikem psychózy. Tedy jak vlastně vzniká. To se člověk dostane do nějakého paranoidního stavu a pak se z něj nemůže dostat? Nebo je to tak, že ten člověk si prostě přijde jak pořád sjetej těma houbama třeba i několik týdnů po tom? A lze to nějak ovlivnit? Třeba jako v tom smyslu, že když je špatný set / setting tak je riziko vzniku psychozy větší? Děkuji Vám předem za odpovědi. S pozdravem Caller.

Odpověděl: Jakub Minařík
1) Nikdy jsem o zlatémm klobouku neslyšel, ale myslím, že možné to je. Vlastně ví bůh. Nebo mykolog. Takže to je otázka spíše na mykology, než psychiatry. :-) 2) Důležité je, co to je akutní toxicita. Ta se vztahuje k jednomu užtí. Velmi pravděpodobně při něm nedojde k vážnému poškození těla. To co jste četl v biotoxu, to je toxicita chronická, vztahuje se k opakovanému, častému užití. Tj. chronickému užívání. 3) To co jsem psal o dávkování vychází ze zkušeností lidí, kteří houby užívali. Pokud halucinujete desítky hodin, není to nic moc. Je to v jistém slova smyslu předávkování. 4) Může to být paranoidní stav, ze kterého se nemůžete dostat. Špatný set a setting riziko rozhodně zvyšuje, dalo by se říci, že je přímou příčinou takového stavu. P.S. Rozumím vám. Ruská ruleta to trochu je. Rád bych vám jako starší psychonaut mladšímu poradil, že existuje takové rozumné doporučení. Třeba počkat až zpracuju jeden zážitek, než se pustím do dalšího. Vím to dobře z psychoanalytického skupinového výcviku, který jsem měl tu čest absolvovat. Kdyby se to, co trvalo 5 let, nahustilo do 10 týdnů, byla by polovina frekventantů v blázinci. Díky tomu, že skupiny byli vždy týden a pak 1/2 roku pauza, zajistilo, že nezešílel nikdo. A taky existují jiné cesty k sebepoznání, než psychedelika. :-) Kdyby bylo třeba, klidně ještě napište. :-)