alkoholik?
Olda
Dobrý den, Cca před 5 lety se ke mně nastěhovala má přítelkyně. Asi dva roky poté (tj. před 3 lety) jsem u ní začal občas (večer) pozorovat podivné stavy únavy (jako by byla v limbu ale s otevřenýma očima, zpomalené reakce divné vyjadřování, pohyb apod.). Přičítal jsem to neschopnosti ovládnout únavu případně i náměsíčnosti, která se u ní v minulosti objevila. Asi před rokem a půl měla přítelkyně těžký úraz hlavy, po němž tyto výše popsané stavy byly častější a intenzivnější.Po půl roce nastoupila zpět do práce, byla jinak OK, "únavové stavy" však přetrvávaly. Zaregistroval jsem malé změny v chování, tyto jsem však přičítal úrazu. Asi před půl rokem jsem přítelkyni 3x v krátké době chytil jak přede mnou schovává do skříně nějaké pití (jednou pivo, podruhé víno). V tomto období u ní došlo navíc opakovaně v noci k pomočení ve spánku. Tvrdila, že se jí to stávalo v dětství, a že se jí zdálo že je na záchodě apod.Tak jsem si říkal náhoda. Pak již k pomočení nedocházelo. Pokud šlo o alkohol, ve slabé chvilce napřed připustila že má s tím problém, druhý den vzala vše zpět a i mně se zdálo, že pokud jak tvrdila si dá příležitostně a ne tak moc, nemuselo by jít o závislost. Nicméně jsme se dohodli, že zkusí měsíc nepít vůbec. To vydržela relativně bez problémů. Takže posledního půl roku vše OK, až před pár dny jsem večer přišel domů a byla opět pomočená postel, navíc jsem přítelkyni nemohl asi hodinu pořádně probrat, a to přesto, že jsem s ní třásl, křičel, postříkal ji studenou vodou. Sice se snažila to uklidit, ale byla opět jak "zombie". Pak zřejmě vystřízlivěla a přiznala, že večer, když jsem nebyl doma tak vypila 0,5l GINU. Obdobně pila prý jen cca 2x týdně když jsem nebyl doma, údajně prý aby zapila žal. Ráno uznala že může být závislá. Nechci ji to ale vsugerovat, a proto se ptám odborníků: "jedná se o závislost na alkoholu s potřebou léčení? pokud ano jakou formou?Můžeme to zvládnout sami úplnou abstinencí např?Mohou stavy zpomalenosti být způsobeny alkoholem (viděl jsem dost opilých lidí ale vypadali trošku jinak) Doporučíte mi případně v Brně nějakého odborníka prosím?" Děkuji mnohokrát a omlouvám se za obšírnost mého popisu situace S pozdravem OLDA

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den Oldo, ve Vašem dotazu je mnoho věcí na které by se dalo reagovat. Takže nápad někam zajít je rozhodně namístě - forma psaní není zrovna nejpružnější a nejrychlejší... V Brně bych Vás asi okázal na Psychiatrickou ambulanci MUDr. Jany Novotné, Vídeňská 3, 639 00 Brno, tel.: +420 543 210 848. Tam zkuste společně vše probrat. K Vašim otázkám z konce dotazu mě napadá, že možná není úplně nutné je hned zodpovídat. Prostě máte svoji přítelkyni rád a jste znepokojen nálezem alkoholu (2 x týdně flaška ginu není úplně OK), divnými stavy (ty mohou mít mnoho dalších příčin krom alkoholu - viz. úraz, kombinace s léky?..), občasným pomočením.. A to je to, co chcete aby se změnilo. Chce to samé i Vaše přítelkyně a je ochotna jít někam s Vámi? Přeji, ať vše vyjde podle Vašich představ, hezký den