Anorexie a marihuana
Daniel K.
Dobrý den, Můj dotaz je velmi specifický a asi i celkem neobvyklý. Jsem 25 letý muž, studuji při zaměstnání. Od svých 18ti let, kdy jsem zhubl během asi 3 měsíců přes 40 kg (z 105 na +-62), mám velké problémy s příjmem potravy. Dostal jsem na to i modrou knížku (diagnóza F50). Prostě jsem po tom prudkém zhubnutí nedokázel zase normálně jíst. Podařilo se mi váhu stabilizovat na necelých 65 kg (měřím 190cm). Asi před 3/4 rokem jsem začal pravidelně kouřit marihuanu (každý den 1-5x), sám si ji i pěstuji. Od té doby se moje stravovací návyky rapidně zlepšily, začal jsem jíst více i častěji, i když "normální" porce stále nesním. Přibral jsem na 72 kg a celkově se mi zlepšilo zdraví, jsem vitálnější a i čilejší (i když dobře vím, že tento způsob užívání marihuany vede i k apatii - i to na sobě pozoruji). Nežádoucích účinků na sobě nepozoruji mnoho (v porovnání s přínosy) - asi klasické zhoršení paměti, snížená emotivita, zadrhávání v řeči a obtížnější nalézání slov, tendence "okecávat nepodstatné detaily" atd. Musím ale říci, že v mé práci i škole mě to příliš neomezuje. Dokážu tyto stavy "zhulenosti" dokonce natolik kompenzovat, že jsem si nejednou zapálil před odchodem do práce nebo na zkoušku a nikdy jsem se nedostal do vysloveně trapné situace. Ale (po okecávání detailů...achjo...) nyní se dostávám ke svému současnému problému: Snažím se s trávou přestat, protože 1) si chci dokázat, že to dokážu a za 2) vadí to jednomu člověku, kterého si vážím a záleží mi na něm. Bohužel, dnes, 3 dny od posledního zakouření, zjišťuji, že jsem 2 dny od posledního jídla. Sotva sním třeba jenom malinký ždibeček, objeví se dávno zapomenuté stavy: pocit plnosti, absolutní ztráta chuti k jídlu, navalování, bolest hlavy. Absolutně nevím, co mám dělat (teda jedna možnost mě napadá, ale chtěl bych se bez ní obejít). Myslíte, že mi můžete něco poradit? Lék, specialistu... (nikdy jsem se na anorexii psychologicky neléčil a upřednostnil bych medikamentózní léčbu - nikdo mi nemusí vysvětlovat, že mám jíst, nebo že nemám chtít dál hubnout, protože začít normálně jíst je teď věcí, kterou si nejvíc přeji). Děkuji mnohokrát. P.S. nedávno jsem do této poradny směřoval svůj dotaz ohledně kompenzace některých nežádoucích účinků extáze pomocí aminokyselinných prekurzorů neurotransmitterů. Je mi jasné, že dotaz je velmi specifický a obtížný, přesto bych uvítal nějakou odpověď. Vím také, že extáze potlačuje chuť k jídlu a snažím se to nepřehánět. Pomáhá mi ale výrazně ve sféře sociální komunikace, kterou tráva úspěšně nabourala. Daniel K., Brno

Odpověděl: Martin Konečný
Doporučuji vám vyhledat specialistu; kontakt na nikoho konkrétního v Brně nemáme a tak vám dám alespoň kontakt na KC v Brně tel.: 05/ 57 22 24 45. Z vašeho předešlého dotazu vyplývalo, že celkem pravidelně užíváte extázi a spoustu jiných tabletek - bylo by dobré, kdyby vám nějaký odborník vyšetřil vaši trávicí soustavu - hlavně žaludek; krevní obraz by také nebyl na škodu. Dlouhodobější užívání extáze narušuje zaludeční stěnu a můžou vznikat žaludeční vředy + další trávicí potíže. Navíc, jak jste sám správně konstatoval, látky které užíváte mohou způsobovat nechuť k jídlu - možná je na čase je přestat brát úplně. Pak se teprve dá vyloučit nechuť způsobená drogami a lze uvažovat i o jiných možnostech.