pro p. Kubů - LSD
geopard
Dobrý den, nedávno jsem v jedné Vaší odpovědi narazil na tohle: "Jinak LSD nebylo zakázáno proto, že by po jeho užití lidé páchali masově sebevraždy, ale především proto, že je teratogenní, tzn. že má negativní vliv na kvalitu genetické informace předávané dalším generacím..." Jelikož LSD beru a tuhle informaci slyším poprvé, prosím o podrobnější vysvětlení. Děkuji.

Odpověděl: Pavel Kubů
Zmíněná věta, aby byla úplně přesně pochopilná i pro jedince, který nesleduje odbornou literaturu, měla obsahovot slovo údajně. V době, kdy bylo LSD přidáno na seznam kontrolovaných substancí, se v odborné písemnictví široce diskutovalo o souvislosti různých vrozených poruch metabolismu, malformací a dalších poruch vývoje plodu s konzumací LSD během těhotenství. Objevily se také studie, které spekulovali i o schopnosti LSD přímo narušovat DNA nejen rostoucího plodu, ale přímo v rodičovských pohlavních buňkách. To se však psala 50.léta minulého století a každá byť sebemenší zmínka o možných negativních účincích tehdy široce zneužívané látky byla okamžitě protidrovými jetřáby použita (často i zneužita) jako argument proč ta či ona látka mají být zařazney na seznam drog. Riziko teratogenity bylo velmi silným argumentem. V 70. letech pak byly tyto spekulace prohlášeny za nepodložené a bylo přijato, že neexistují žádné solidní epidemiologické důkazy, které by tyto spekulace byly schopny jakkoliv doložit.