nepojištěný cizinec
Sára
Dobrý den, mohli by jste mi prosím poradit, jakou možnost léčby ze závislosti má u nás nepojištěný cizinec, občan SR, závislý již více než rok na různých drogách ? V současné době bere pervitin. Žije v blízkosti Prahy. Poraďte mi , kam se může obrátit a požádat o pomoc. Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Pokousela jsem se zjistit odpoved na vas dotaz - bohuzel nemam od vas dostatek potrebnych informaci, takze vam pres znacnou prodlevu v odpovedi poskytnu jen zakladni informace. Pokud by dotycny chtel absolvovat lecbu ve zdravotnickem zarizeni, ktere ma smlouvu se zdravotni pojistovnou (jakoukoli), musel by si lecbu sam hradit - coz je zrejme v jeho pripade nerealne. Dalsi varianta ovsem je, ze se obrati na nektere nestatni zarizeni (at uz zdravotnicke nebo nezdravotnicke - napr. vedene jako socialni sluzba), ktere ziskava finance na provoz z grantu, nikoli od zdravotni pojistovny a ktere poskytuje sluzby klientum bezplatne. V pripade, ze klient nema povoleni k pobytu, nema zdravotni pojisteni a nema sanci si vyridit nejakou formu socialni podpory, tak neni mozne, aby ho prijala nektera z terapeutickych komunit (coz by stejne nebyla zrejme zcela adekvatni lecba vzhledem k delce "drogove kariery" dotycneho), protoze vyrizeni techto nalezitosti je casto podminkou prijeti do lecby. Psychiatricke lecebny neprichazeji taktez v uvahu, protoze to jsou statni zdravtnicka zarizeni a za lecbu by se nedoplatil. Takze zaverem - mozne je obratit se na centra, ktera poskytuji ambulantni sluzby a nejsou vazane smlouvou s pojistovnou. Pokud je z okoli Prahy, at se zkusi obratit bud na prazska centra - Kontaktni centrum SANANIM (i anonymne) a zkonzultovat moznosti lecby, pripadne na Denni stacionar SANANIM (ambulantni lecba, prace s motivovanymi klienty pred lecbou) nebo na Centrum nasledne pece DROP IN (ambulantni program). Kontakty na tato zarizeni najdete na www.drogy-info.cz pod kolonkou Mapa prvni pomoci. Problematicke ovsem bude, pokud bude podminkou nastupu i do ambulantni lecby predchozi absolvovani detoxifikace, protoze tato cast lecebneho procesu se neda absolvovat jinde nez statnich zdravotnickych zarizenich. No, kazdopadne bude muset dotycny svou socialni situaci nejak resit, at uz v ramci lecby nebo pred ni. Pokud se tedy nechce lecit na Slovensku. Mozna, kdybyste mi napsala o situaci dotycneho vic (zda ma povoleni k pobytu, duvody jeho pobyvani v CR), mohli bychom vymyslet dalsi varianty.