drogová závislost v anamneze sdělená zaměstnavateli
matka Jany
Dobrý den, obracím se na vás s otázkou. Moje dcera byla drogově závislá a léčila se v PL, v současné době drogy nebere, chodí ambulantně k psychiatrovi, který doporučil, aby začala pracovat. Při vstupní lékařské prohlídce jí lékařka napsala - schopna práce, brala drogy. Zaměstnavatel rychle "vycouval", přesto, že dcera tuto práci již v minulosti dělala. Teď se bojí kamkoliv se ucházet o práci, protože když jí všude napíše drogovu závislost, tak ji nikde nevezmou. Je to správný postup? Domnívala jsem se, že vstupní lékařská prohlídka má posoudit, jestli je dotyčný schopen nyní tuto práci vykonávat, pokud má nějaká omezení - třeba bývalou závislot, vyžádat si posudek odborníka. Ale psát na papír, který si přečte ve firmě kdekdo od vedoucího prodejny po personalistky, že je fetka, byť bývalá, mi připadá, že není profesně čisté. To by mi taky napsali - měla potrat, léčila se na rakovinu? Nezlobte se, trochu mě to rozhodilo, protože vidím tu snahu aktivně se zapojit u dcery a mám strach, že jí to odradí. Ví, že si za to může sama, ale bude jí to pronásledovat do smrti? Děkuji za radu.

Odpověděl: Bára Orlíková
Pracuji zaroven v Pravni poradne A. N. O., kam vas dotaz dorazil take, konzultovala jsem odpoved s kolegyni pravnickou JUDr. Svatosovou a posilam odpoved: "Ve vašem případě šlo o posuzování zdravotní způsobilosti k práci. Posuzování zdravotní způsobilosti k práci však není totéž, co zjištění zdravotního stavu. Podle § 3 směrnice MZ č. 49/1967 Sb. totiž zjednodušeně platí, že zdravotní způsobilost = zdravotní stav + přihlédnutí k požadavkům zaměstnání. Tento předpis, na který výslovně odkazuje zákon č. 48/1997 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění, navíc výslovně říká, že závěry z prohlídky, pokud se týkají vztahu k práci, mohou být poskytnuty zaměstnavateli, avšak s výjimkou údajů o zdravotním stavu. Zdravotním stavem se rozumí diagnóza, za kterou se považuje i drogová závislost, a to i v případě dlouhodobé abstinence. Tento údaj směrnice poskytnout zaměstnavateli zakazuje. Tomu se má lékař pouze vyjádřit co se týče způsobilosti vykonávat konkrétní práci. Pochopitelně pak záleží na charakteru této práce, avšak těžko si lze představit zaměstnání, pro které by představovala drogová minulost při současné abstinenci a bez trvalých zdravotních následků nezpůsobilost. (Z platných právních předpisů jistým způsobem zohledňuje drogovou minulost prakticky jen zákon o ochraně utajovaných skutečností, který se týká styku s utajovanými skutečnostmi eventuálně tzv. citlivých činností, což je např. činnost Hradní stráže nebo obsluha účastníků summitu NATO na podzim 2002.) Lékařka proto nepostupovala správně a porušila povinnost mlčenlivosti, kterou jí ukládá zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu (za podmínky, že dcera jí nedala s tímto postupem souhlas, což nepředpokládám). Na věc dopadá i zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a ani ten nebyl dodržen. Údaj o zdravotním stavu je citlivý osobní údaj, který má zvýšenou ochranu a nelze je bez souhlasu klienta poskytnout, protože na případ nedopadá žádná z dovolených výjimek. Pokud chcete situaci řešit, doporučujeme obrátit se na příslušný dozorový orgán veřejné správy, kterým je odbor zdravotnictví, oddělení státní správy krajského úřadu či Magistrátu hl. města Prahy s podnětem tj. informací o postupu lékařky (je na úřadu, jaká opatření provede, měl by Vás o nich informovat). Už je asi pozdě podat proti tomuto posudku návrh na přezkoumání tj. zde odstranění údaje z posudku (do 15 dnů od obdržení) a vzhledem k znalosti jeho obsahu zaměstnavatelem by stejně tento postup neměl praktický význam." Jestlize tedy bude dcera potrebovat lekarsky posudek, at tyto informace sdeli sve lekarce, aby se podobna situace neopakovala, a nepredava dalsim potencialnim zamestnavatelum posudek s udaji o predchozi lecbe z drogove zavislosti. Pokud byste potrebovala v teto veci dale poradit, muzete se obratit na nasi Pravni poradnu A. N. O. primo, adresu a telefon na nas najdete na teto strance pod kolonkou Pravni poradna.