Otázka
Dobrý den. Na www.odrogach.cz. v rubrice halucinogeny MUDr. Jakub Minařík píše, cituji: "Často se stává, že i po více než 24 hodinách se může stav, který probíhal při intoxikaci, vrátit v plné síle.". Nikdy jsem o tom z okolí nic neslyšel, byt je nekteří známí užívají velmi mnoho. Dokonce jsem neslyšel ani o jednom jediném případu a vy říkate často, takže bych je rád upozornil co může zapříčinit to, že se jim to třeba i stane-kamarádčin přítel má za sebou již minimálně 100 intoxikací silnými halucinogeny. Takže ho by to určitě zajímalo. Ještě bych chtěl říct, že mi není z chemického hlediska jasný mechanismus, jakým by k tomuto efektu mohlo dojít. Párkrát jsem četl, že se může stát, že některá depresivní epizoda může zůstat blízko vědomí a tudíž se poté střízlivý stav jaksi chmurně podbarven. Proto se doporčovalo třeba hlotoropní dýchání na dokončení procesu. Ale znovuvyvstání zážitku v plné síle, s tím jsem se v literatuře nikdy nesetkal a lidé jež tyto látky užívají, jak v malém či velkém množství, jak ve velké či malé intenzitě mi toto nikdy neřeli a musím říct, že je mezi námi komunikační bariéra velmi malá. Děkuji Vám za informaci, jsem moc zvědavý na odpověď. Přeji příjemné podzimní dny a ať vám hezky ubíhá práce. S pozdravem

Odpověděl: Jakub Minařík
Ono je to trochu složitější. Asi máte pravdu v tom, že to není často. Ale stává se to. Problém, proč to vidíte jinak bude v tom, že máte úplně jiný vzorek lidí, než já. Zatímco vy se stýkáte s těmi, kteří halucinogeny berou a nedělají jim v danou chvíli problémy, já vídám ty, kteří problémy mají, halucinogeny už neberou a svoje potíže se pokoušejí řešit. Tihle lidé se většinou ze skupiny lidí, kteří berou vydělí a nevrací se tam. Mnohé skupiny se navíc snaží lidi, kteří evidentně zešíleli ze svého středu vydělit. Je to logické, protože: a) moc jim další experimenty nepomůžou b) zbytečně stíhujou ty, kteří halucinogeny berou. Sečteno a podtrženo - s lidma, kterým to přestane fungovat se nepotkáte, potkám je já. Proto já to hodnotím jako často, vy to nevídáte. Jinak ten návrat stavu se fakt děje, není to úplně obvyklé a není to ani predikovatelné. Osobně na základě zkušeností soudím, že častější je u prvouživatelů a nebo u experimentátorů. Zkušení psychonauti s tím problémy nemívají. Častěji se objevuje po špatném tripu. Je to spíše včasný flas back, ale ve srovnání s tím, co popisují lidi po delší době, je tenhle mnohem intenzivnější. Flash backy, alespoň co mám možnost soudit z praxe, bývají většinou jen jako jakýsi ozvuk intoxikace. Tohle je jiné, je to hodně intenzivní, bývá to delší. Tolik snad na vysvětlenou. Jinak je to spíše na osobní rozhovor, než na netovou komunikaci. P.s. Jen na okraj, i když ve svých textech před drogama varuju, nemyslím si o nich nic špatného. Myslím jen, že je potřeba s nimi nakládat s patřičnou znalostí a respektem. Platí to stejně pro LSD, jako pro alkohol. A lidi s drogama bohužel nakládají jako prase s výfukovým tlumičem. :-)