Bratr
Honza
Tak já se omlouvám, tak tedy něco více o mém bratru, jmenuje sa Jan. Má 21 let, co já vím, užíval trávu, pak extázi a teď cca. 1,5 roka kokain. Drogy bere již minimálně 4 roky, začínal alkoholem a již tehdy se mně to nelíbilo. Aby ste pochopili sociální situaci: Otec je velice vplivní muž, finančně nás oba podporoval, jenomže on až teď zjistil, že co se vlastně děje, ty prachy mého bratra vlastně ničili a on bydlel téměř pořád sám, byl bez jakékoli kontroly. Naše maminka již nežije a to múj bratr prostě neunesl, když zemřela. Já mám 32 let, ale Honza sa nenechál dřív přesvědčit aby skoncoval s drogama. Až teď, protože vidí, že je na tom špatně. Otec vúbec neví co dál a já kterej jsem ho přesvědčil teď nevím jak mám svému bratru odborněji pomoct. Jináč jsme z Plzně. Já nevím jakej Váš léčební program je pro něj nejlepší ale rodina ho léčit nemúže protože to prostě neumíme, ne jednou jsme se spálili a vždycky to odnesl bratr protože začnul brát něco jiního. Nevím zda mi pomúžete, já jsem ochotný taky s otcem dát Vám i finanční částky za bratrovu léčbu a pak i něco navíc jestli potřebujete. Nevím zda li Vás platí stát. Děkuji za Vaši snahu. S pozdravem Honza

Odpověděl: Bára Orlíková
Chapu, ze je to slozita situace. Pokud bratr sam uvazuje o tom, ze by chtel s drogami prestat, tak je to nejdulezitejsi prvni krok. Mohu vam pak doporucit, abyste mu dal kontakt na plzenske kontaktni centrum, kde by mu poradili, jak postupovat dal. Pripadne se na tohle centrum muzete obratit spolu s nim. Kontakt je: K-centrum Plzeň Centrum protidrogové prevence a terapie Kontaktní centrum (Centrum protidrogové prevence o.p.s.) Havířská 11, 320 25, Plzeň tel: 377 421 034. At bratr ve spolupraci s odborniky zvazi, zda by byla v jeho pripade vhodnejsi ambulantni nebo rezidencni lecba. V Plzni je velmi dobry lecebny program Psychiatrická klinika FN Plzen, oddeleni lecby zavilosti, Alej Svobody 80, 323 10, Plzeň, tel: 377 103 157, ktery je mozno vyuzit ambulantne i jako kratkodobou rezidencni lecbu (v ramci ktere se pripadne muze bratr rozhodnout pro delsi lecbu, napr. v nektere z terapeutickych komunit). Lecbu vede MUDr. Stanislav Kudrle, ktereho osobne znam a povazuji ho za jednoho z nejkvalitnejsich odborniku v teto oblasti. Takze tohle je jedna z variant, ktera me ve vasem kraji napada a prijde mi docela vhodna. Ani konzultace v kontaktnim centru ani doporucena lecba se neplati, takze s financemi si nemusite delat starosti. V takovemto pripade neni mozne nechat veskerou peci o bratra na rodine, to neni efektivni, je rozumne se obratit na profesionaly. S tim, ze samozrejme muze rodina nejak na lecbe participovat, treba v ramci rodinnych sezeni i spolecne s vasim bratrem nebo rodicovskych skupin a pod. Jinak, sdruzeni SANANIM tuto poradnu provozuje bezplatne a projekt Drogove poradny je hrazen z prostredku pridelenych z grantu (napr. od Rady vlady pro protidrogovou politiku). POkud byste se o organizaci chtel dozvedet vice, najdete info na www.sananim.cz/sananim.