Psychóza a nemoc
Dobrý den. Chtěl bych se zeptat ohledně LSD a marihuany a "šílenství". Často zde vidím napsáno, že LSD je nebezpečná droga, z jejíhož užívání mohou vzejít psychózy apod. U marihuany toto také píšete, ale tolik na její riziko vzniku psychózy neupozorňujete. Když užiji LSD připadám si více normální než na marihuaně, jsem otevřený, cítím přítomnost jakéhosi Vyššího Řádu apod. Na marihuaně fantazíruju a fantazíruju, ospale bloumám, cítím v hlavě jakýsi blok, vymýšlím věci, nad kterými bych se normálně ani nezpozastavil. Na LSD se mi zdá myšlení zachováno, byť se do toho promýtají nevědomé obsahy (jejichž přítomnost např. Stanislav Grof vítal). Chtěl bych se zeptat, zda šílenost na LSD hrozí více proto, že člověk zůstává jaksi více normální, tudíž "se může více pošramotit" než na marihuaně kde je ospalej a vymýšlí a zamýšlí se více méně nad momentálními fantaskními hypotézemi. Navíc osobně znám pár mystiků, jenž dokonce LSD využívají při meditacích, na prohlobení svého chápání jógy. Často je to vede k větší práci na sobě samých apod. Rád bych tedy věděl, kde je pravda. Zda není velký vykřičník u slova Psychóza u těchto drog zbytečně zveličný a přehnaně propagovaný. Nejsem psycholog, ale myslím si, že kdyby bylo o nepříjemných důsledcích těchto drog pojednáváno otevřeně, zapůsobilo by to jistě mnohem lépe, než to shrábnout sloganem "hrozí psychóza, nebo blázinec, či pěkné problémy". Nemyslím, že je to tak jednoznačné, např. Grof se o těchto jevech více méně nezmiňuje, bere tyto látky také jaké jsou- rozšiřující vědomí a vydávající nás léčebným silám přírody.... To je snad vše co jsem chtěl napsat. .. abych jen "nekritizoval", rád bych dodal, že Vaši poradnu rád čtu a moc se mi líbí co děláte pro lidi. Díky S pozdravem FY

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, díky za pochvalu. Jinak k Vašemu dotazu bych se nerad dlouze rozepisoval a pouštěl se do zbytečných polemik. To co popisujete jsou Vaše individuální zážitky na LSD a trávě. Pro užití halucinogenů je důležitý set (aktuální emocionální naladění, tolerance, určité predispozice..) a setting (okolí v nějž jsou užity). Pokud se věci nesejdou tak jak mají, je na problém zaděláno - minimálně to zavání nepěkným výletem, ale i trvalejším poškozením. A věřte tomu, že zmiňovaný Dr. Grof se obojím zabýval (setem i settingem). I dnes, před holotropním dýcháním (když už s LSD nemůže) by si Vás proklepl a v případě kontraindikací; bohužel... Na párty či jinde, kde je neznámá i velikost látky (od terapeutické se může dost výrazně lišit), o složení ani nemluvě se o něčem takovém nedá mluvit. A k tomu srovnání s trávou. Je to prostě řeč čísel. Srovnání odhadu uživatelů LSD a trávy s počty zachycených problémů vychází prostě hůže pro LSD. Hezký den