závislost na lexauinu
tazatel
Ahoj chtěl bych se zeptat, zda se nemohu stát závislý na lexaurinu, když beru 2x 1,5mg.Bral jsem SEROXAT (antidepresivum), ale musel jsem ho na čas vysadit.Ten lexaurin budu brát asi 1 měsíc, nemůže vzniknout závislost?SEROXAT, budu zase brát a není SEROXAT návykový?

Odpověděl: Jakub Minařík
Z vašeho dotazu je partné, že ty léky neužíváte jen tak. Někdo vám je předepisuje, protože máte nějaké obtíže a on se vám s nimi snaží pomoci. Pokuste se o tom promluvit sním. Můžete mít pochybnosti, že vás farmakoterapie ohrožuje závislostí a jsou určitě na místě. Pak by ale měl vaše otázky zodpověděr váš ošetřující lékař, případně jiný lékař, který bude dobře znát váš zdravotní stav. Nevím jestli vás to uklidní, ale jedna taková obecná poučka říká, že pokud pacient užívá léky (se závislostním potenciálem) na skutečně vážné obtíže, tak riziko vzniku závislosti je nižší, než když si je bude zobat jen tak, ne zlepšení nálady. Tatáž poučka také říká, že když obtíže odezní, je snazší přestat, než kdyby ty léky bral bezdůvodně. Takže se zeptejte toho lékaře, který vám léky píše jestli hrozí riziko závislosti a také jestli je užívání výše zmíněných léků skutečně tak nezbytné, aby to rizika vyvážilo. Jistě se vám dostane odpovědi. A pokud ani potom nedojdete klidu, poproste svého lékaře, aby vám doporučil kolegu se kterým byste to mohl ještě konzultovat, abyste měl klid. Ohledně té žádosti o konzultaci s kolegou můžete mít pochybnosti, zda svého lékaře neurazíte (to jako, že pochybujete o jeho odborných kvalitách). Pokud svou žádost budte formulovat opatrně, nepříklad tak, že o jeho odborných kvalitách nepochybujete a jste rád že o vás pečuje, ale že se opravdu bojíte. Tak se váš lékař dozajista neurazí a pokusí se najít kolegu, kterého seznámí s vaším případem (to aby znal důvody proč ty léky dostáváte) a vy se s ním potom poradíte. Doufám, že vás má odpověď uspokojila a nebyla moc krkolomná, ale mám dojem, že s ohledem na charakter dotazu jsem nemohl odpovědět jinak. To proto, že asi jediný, kdo vám to může dopravdy dobře vysvětlit s ohledem na váš zdravotní stav je ten lékař, který vás léčí. Tak hodně síly a také to zdraví. :-)
PS: Pokud vím tak SEROXAT nemá příliš velký závislostní potenciál a Lexaurin v té dávce, které píšete a při měsíčním užívání, by Vás také závislostí neměl ohrozit.