Dítě narkomanky
Mišule
Chtěla bych se poptat na závislost na heroin.Matka delší dobu/přesnou časový interval nemám k dispozici/ užívala heroin.V té době otěhotněla.Byla sledována v poradně pro narkomany. Dítě se narodil zhruba v 32.týdnu.Bylo umístěno do kojeneckého ústavu a násleně do náhradní rodiny.Chtěla bych vědět,zda může mít dítě nějaké zdravotní následky nebo se na něm účinky drogy neprojeví

Odpověděl: Jakub Minařík
Zdravotní následky se projevit nemusí, resp. pokud dítě hodnotili lékaři při porodu a v následujícím vývoji jako zdravé, tak by to mělo být o.k. Co se týče drogové anamnesy - může existovat jisté riziko, že snáze dojde k rozvoji závislosti - protože cesta je už "prošlápnutá". Jedinec se ale musí s drogou ve svém dalším životě setkat. Pravděpodobnost vzniku závislosti je ale i tak velmi malá, vzhledem k velikosti celé populace. Existuje také riziko poruch chování, když dítě bylo vystaveno vlivu psychotropní látky v průběhu nitroděložního vývoje. Výsledný efekt je ale obtížně hodnotitelný a riziko není veliké. V tomhle případě by se stejně mohla na dítěti podepsat nedonošenost (normálně se děti rodí ve 40 týdnu těhotenství.