Syn a pervitin
Jan.
Prosím o radu, mám syna kterému je krátce 18-let. nedávno jsem zjistila, že šňupe pervitin. Pravě se vyučil. Není s ním řeč o ničem co by se mělo řešit. Tvrdí, že je plnoletý a vše má pod kontrolou. Jsem s ním sama a mám ještě čtyřletou dceru které se musím věnovat. Rozprodal všechny své cenné věci a mám strach, že se začnou ztrácet věci i nám. Jsem velmi zoufalá, a nevím co si mám počít. Děkuji za odpověď. J.

Odpověděl:
Dobrý den, chápu, že se právě nacházíte ve velmi těžké situaci. Váš syn užívá drogy a nechce to nijak řešit, navíc máte doma malou dceru, kterou přirozeně chcete chránit. Bohužel pro Vás ale nemám asi moc dobré zprávy. U drog bývá bohužel téměř pravidlo, že pokud dotyčný nechce se svým problémem něco dělat, máloco a málokdo mu pomůže. Než se rozhodne sám. Ztracené vše ale úplně není. V tuhle chvíli si myslím, že by bylo dobré stanovit si se synem jasná pravidla. Bydlí u Vás, je dospělý a Vy máte právo po něm vyžadovat jejich dodržování. Už jen kvůli Vám a Vaší dceři (a aby se Vám právě třeba nezačaly ztácet věci). Nejlepší by bylo, pokud by šlo se se synem na těch pravidlech dohodnout společně. A také i na konkrétních "sankcích" za jejich nedodržování. Čím konkrétnější znění pravidel i sankcí, tím lépe. Nevím, jak moc je to ale realizovatelné, jak moc je ochoten se s Vámi o něčem takovém bavit. Ještě mě také napadá jedno doporučení: nevyhrožujte mu něčím, co víte, že stejně nesplníte. Vím, že je to hrozně těžké, ale teď byste neměla zapomínat zejména na sebe a na Vaše druhé dítě. Pokud chcete, můžete mi napsat, odkud jste a já se Vám pokusím najít nějaké zařízení v okolí Vašeho bydliště, kde by Vám pomohli, kde byste o tom s někým mohla mluvit. Existují např. tzv. rodičovské skupiny, kde se schází rodiče s terapeutem a mluví o stejných potížích, jakými trpíte právě teď i Vy. (V Praze je to v Denním stacionáři, Janovského 26, Praha 7, tel.: 220 803 130, každé úterý od 17.00 do 18.30). Samozřejmě můžete zavolat i na naší anonymní poradenskou linku - 283 872 186. Držím Vám moc palce, ať máte hodně síly a trpělivosti...