syn
táta
Mému synovi je 20let.Ve 3.ročníku střední školy začaly problémy s učením i absencema.Až pak jsme zjistily,že bere"Perník".Jak často a kolik nevíme-jeho odpověď byla vždy stejná-nic nebere a nebude s námi o tom mluvit... Před rokem se nám povedlo ho dostat na 10dní na detox.oddělení a pak mu byla navržena léčba.Tu odmítl a začal opakovat nedokončený 3.ročník a zdálo se,že snad bude vše skoro dobré.Postupem času však začal být občas zlý až agresívní a zjistil jsem i další vpichy. Nyní o prázdninách odnesl z domova rádio/á 7000,-kč/a ještě pár věcí. Zavřel jsem mu doma /panelák/ dveře dokud nedonese zpět odnesené věci.Ale vim,že to asi těžko...Nyní syn přespává na jakési polorozbořené chatě,chodí občas někam na brigády a k nám domu tak jednou za 4dny se vykoupat a sníst co uvidí jakej má hlad.Mám 17letou dcerku/příjemnou a bezproblémovou/-ta se spolu s mojí manželkou syna bojí a ani já nemam moc příjemný pocity.Syn je slovně dost agresívní a už sem slyšel i výhružky o polití kyselinou atd. Na násilný léčení to ale asi není,musel by prý poškozovat sebe a nebo napadnout nás aby se to mohlo řešit... Co s tim?Je řešení změnit bydliště /bez syna/,nebo se mám snažit proti jeho vůli ho dostat na léčení a mělo by to vůbec efekt?Nebo se mu snažit sehnat byt - ale to snad ne ?Mám ho občas na tu hodinu když přijde pustit domů aby se dal aspoň trochu do pořádku? Za pár týdnů bude chladno a na té rozbořené chatě být také nemůže a já ho domu nechci - musim si ochránit přece rodinu.....

Odpověděl: Jakub Minařík
To co popisujete je vcelku typické a docela rozumím vašemu zoufalství. Vezmu to popořadě. To co popisujete skutečně vypadá na pervitin, tedy resp. na jeho dlouhodobé užívání. Věci které syn odnesl asi dopravdy neuvidíte, možná byste je mohl najít a vykoupit v některé zastavárně, nebo bazaru, tedy, pokud by se vám chtělo.
Možnosti nějaké intervence rozhodně máte. Pokud je syn agresivní, i když zatím jen slovně je jistě něco, s čím byste mohl jít na policii a požádat ji o nějaký zásah, nebo intervenci. Neměli by vás odmítnout a měli by to alespoň přešetřit. Také ta krádež je něco, s čím byste mohl jít na policii. Protože i když vás okradl syn-krádež je krádež.
S pouštěním syna domů bych váhal. Jednak rozumím tomu, že chcete ochránit rodinu a za druhé: Bude již brzy chladno, jak sám říkáte. A chladno, špína a nedostek jídla může syna docela dobře motivovat k tomu, že zjistí, že mu stávající stav nevyhovuje. A může v sobě najít motivaci k léčbě. Ono dokud se člověk má alespoň kde zrestaurovat před dalším tahem, proč by se boha jeho léčil?
Na závěr pár poznámek:
1. Máte dceru, které je 17. Asi na ní nemáte moc času, tak si jej udělejte. Ono se totiž stává, že mladší dítě zjistí, že je výhodné brát, protože pak si na něj rodiče udělají čas.
2. Pokud jste do syna ochoten něco smysluplného investovat, plaťte mu zdravotní pojištění. Ono to není měsíčně zas tak moc, ale pokud se to nakumuluje a přibydou k tomu ještě penále, je to spousta peňez. Jestli začne syn v budoucnu abstinovat, mohlo by mu to komplikovat život.
3. Spousta mých klientů prožila část své drogové kariery na ulici, zaplať bůh z nich nikdo neumřel. Obyčejně byli jen špinavý a chtěli se vrátit domů (což jejich rodiče připustili až když abstinovali, resp. měli za sebou léčbu). Rizika tu ale jsou, hlavně v souvislosti s možnou nákazou infekčními onemocněními HIV zatím zaplať bůh není takové riziko, spíše žloutenka typu C. Měl byste to vědět.
4. Seznam léčebných zařízení najdete na našich stránkách v sekci kontakty. To proto, kdyby se syn rozhodl léčit. Nstyďte se ale zavolat, nejléle k nám 02/803130, nebo do kontaktního centra 02/83872186. Rádi vám, resp. synovi s nalezením vhodné léčby pomůžeme.
5. Doporučuji vám, ženě i dceři rodičovskou skupinu. Obyčejně probíhá v léčebných centrech, opět se podívejte do kontaktů a hledejte podle lokality.
6. Vydržte. Držím vám palce. :-)
P.s. Málem bych zapoměl. Existuje literatura, která vám pomůže orientovat se v problematice a v tom, ce se zrovna děje. :-) Tak hodně síly a přiměřeně štěstí. :-)