závislost na marihuaně
kasita
Je mi 20 let. marihuanu kouřím od 15 a vždy jsem si myslel že je to neškodná droga na které nemůže vzniknout nějaký návyk. Kouřím už 5 let a to dost drastickým spůsobem.Můj život se stal peklem nejen pro mne ale i pro rodinu. Nejsem schopen jakékoli zotpovědné práce, mám paranoidní stavy, neumím hospodařit s penězi, mám ve všem hrozný chaos a zmatek. Je mi dvacet ale chovám se jako malý kluk. Nejhorší je že vým čím to je ale nedokážu stím nic dělat. Jsem na trávě naprosto závislí. Když si ráno nezahulím není se mnou řeč. Už toho mám dost, neznám řešení a uvažuji o terapeutické komunite. Je jiné řešení?

Odpověděl: Jakub Minařík
Terapeutická komunita se mi jeví jako řešení spíše méně vhodné. Navrhoval bych napřed navštívit psychitra a ev. pokusit se o nějakou formu ambulantní léčby. Kdyby to selhalo, tak nějakou léčbu ústavní. Terapeutická komunita je léčba určená pro těžké, rezistentní případy. Závislost na marihuaně - i když je na rozdíl od názoru mnoha huličů možná - je spíše mírná, i když její důsledky mohou být velmi nepříjemné, jako je tomu v případě jiných závislostí. Stavy které popisujete spíše souvisí se špatným psychickým stavem, který je přímým následkem intoxikace. Pokud se podaří tyhle stav terapeuticky ovlivnit (pomocí léků a psychoterapie), většina vašich obtíží se velmi výrazně zmírní a abstinence od marihuany bude mnohem snadnější. Absolvovat kvůli tomu léčbu určenou pro těžké závislosti se mi zdá nevhodné a možná by vám to ani nepomohlo. O úspěchu léčby totiž mimo jiné rozhoduje vhodnost indikace pro daný typ léčby. A v případě závislosti na konopných drogách je terapeutická komunita obecně léčba která není pro tenhle typ závislosti indikovaná. Osobně jsem potkal pár lidí, kteří měli problémy se závislostí na konopných drogách a pro většinu z nich bylo obtížné zvládnout nároky léčby ambulantní, které jsou mnohem menší. A u většiny z nich se jednalo primárně o jinou psychiatrickou diagnosu, kterou bylo třeba léčit. Nedejte se zmást články o TK a o pověsti TK jako léčby, která vždycky pomůže. Neplatí to, resp. platí to jen v menšině, indikovaných případů. Rozumný terapeut, který se zabývá závislostmi doporučuje takovou léčbu pro leta trvající závislost na opioidech nebo stimulanciích, která je rezistentní na jiné tipy léčby a nebo je přítomná rozsáhlá devastace v jiných oblastech. Když napíšete odkud jste, tak se vás pokusím někam doporučit. :-)