těhotenství - marihuana
yx
Jsem ve 15. týdnu těhotenství.Od počátku těhotenství do 12. týdne jsem pila alkohol příležitostně. Bohužel,ale do dneška se nemohu zbavit nákyku kouřit alespoň 2 cigarety marihuany denně a 10 cigaret normálních. Zajímalo by mě, jak hodně jsem již ublížila nenarozenému dítěti a co bude následovat, když nebudu schopna vzdát se kouření marihuany. Dá se z plodové vody přesně určit poškození plodu po fyzické a hlavně po duševní stránce? Jak mám dokázat přestat kouřit marihuanu.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, je skvělé, že si alespoň s tím alkoholem dáváte pokoj. Ten při nadměrném požívání dokáže udělat celkem paseku. Marihuana a cigarety rozhodně bez rizika nejsou, ale přece jen je to trochu lepší. I když v tom množství ve kterém kouříte, ..., je to fakt hodně. Co se týče možného poškození plodu - četl jsem nějaké studie, které potvrzovali mírně zvýšené riziko, ale na druhé straně se marihuana v minulosti předepisovala na ranní nevolnosti při těhotenství a celkem bez následků. Zcela jednoznačně byste se ale měla pokusit kouření obého omezit na minimum. Plod to bezesporu poškozuje. U té marihuany se navíc popisuje tzv. behaviorální toxicita, tzn. negativní vliv na chování v dětství. Přestat kouřit je vždycky složité, vím to, protože sám jsem kuřák. Nejlepší je přestat kouřit ze dne na den. Pokud máte dojem, že to nezvládnete, zkuste si udělat plán jak budte snižovat. Prostě rozpis den po dni abyste se dostala na 1-3 cigarety denně. Marihuanu se pokuste vysadit úplně, zkustěe použít stejné schema. Poškození plodu se dá prenatální diagnostikou zjistit, ale není to na 100% a navíc se detekují většinou jen hrubá poškození. Jemnější defekty se zjistí obtížně. Šance že budete mít zdravé dítě ja poměrně vysoká. Málokterá matka se dokáže chovat úplně disciplinovaně. P.s. S tím snižováním - napište jak vám to jde. Alespoň budete mít kontrolu, může vám to pomoci zvládnout to. Držím palce. :-)