pilulky
starsi bracha
dobry den, mam mladsiho brachu (17) a vsimam si, ze obcas polika vice pilulek a zapiji vodou. pokousel jsem se neco najit, ale zbytecne. mluvil jsem s nim, ale rekl, ze to byl ibuprofen400 proti bolestem hlavy. myslim, ze si da ted vetsiho majzla, ale i presto bych rad vedel, ktere typy tablet muze shanet treba v lekarne. nevim, jak se k tomu dopidit a predem ho zastrasit. chtel bych vedet o tom vice, ale nevim kde zacit. je uzivani takovych tablet taky zavislost? jakou ma sanci, ze toho necha? co mu mam poradit? jake druhy mu muzou nejvice uskodit a jak? rodice o tom nevi a nejradej bych mu chtel pomoci sam. funguje nejaky cerny trh z pilulkama nebo je to legalni nakup? dekuji moc a obratte se prosim i na mejl.

Odpověděl: Martin Konečný
Váš dotaz je velmi široký - pokusím se odpovědět na konkrétnější dotazy (pokud by to pro vás nebylo vyhovující, zkuste zjistit o věci více podrobností a kontaktujte nás ještě jednou prostřednictvím poradny nebo např. na tel.: 83872186). V lékarně se dají sehnat jakékoli tablety (od vitamínů až k psychofarmaků, u kterých je tedy potřeba lékařský předpis; který se dá padělat nebo mít známého lékaře). Pokud nemá váš bratr důvod vám lhát, tak je možné, že skutečně užívá ibuprofen. Je také možné, že abstinuje od např. heroinu; v tom případě si sehnal tlumící látky na překonání astinenčních příznaků - hypotéza. Bylo by dobré zjistit jáké tablety tedy ve skutečnosti váš bratr užívá (jste starší sourozenec, tak si proboha trochu dupněte né - je to v jeho zájmu) - závislost může být na všem - takže i na braní např. vitamínů (v případě, že se člověk nepředávkovává, to může být závsilost užitečná). Šance že "toho nechá" je mezi "0-100"% - na to se bohužel nedá odpovědět. Je otázka jestli váš bratr pomoc vůbec potřebuje - bylo by zajímavé zmínit se (z vaší strany) z čeho tak usuzujete - změnilo se bratrovo chování v poslední době, zájmy, přátelé....? Bylo by dobré, kdyby jste popsal v jakých situacích ty pilulky polyká - před spaním, běžně během dne, nebo než se vyrazí bavit někam do města. Kromě extáze není moc drog v podobě pilulek; v případě, že si je tedy někdo nepřesypává do kapslí od jiných léků. Černý trh s pilulkami bohužel existuje - a můžete na něm sehnat skutečně absolutně vše - rohypnoly, diazepam, prozac, diolan....atd. prostě všechna možná psychofarmaka. V některých případech jsem se v praxi setkal s užíváním tak zvaných chytrých drog neboli smart drugs - dají se sehnat bez předpisu v lékárně jsou to např. piracetam. Tyto druhy pilulek nejsou však nijak zvláště škodlivé - mohou mít spíše negativní vedlejší účinky na organismus (nespavost, závratě, nechutenství). Občas se užívají v kombinaci s jinými drogami neboť urychlují některé metabolické procesy v mozku - čímž umocňují účinek drogy.