Stach
Brunet
Dobrý den,předem děkuji za to,že jste!!!Bohužel bude můj dotaz dlouhý,takže se omluvám,ani nevím jak začít.Poznala jsem člověka-dnes je mu 26 let,civilizovaný cigan.Pochopitelně byl od 14 let těžký narkoman 4 roky i.v pervitin,4 roky i.v heroin.Diky uvěznění před 3 roky abstinuje!Nyni byl 6 měsícu doma a čekal na nástup "dosezení",jen na 10 měsíců.No a ja ho poznala až nyní na svobodě a zamilovala se.Jsem zdr.setřička,28 let,vcelku dobře informovaná.Muj dotaz se týká možného relapsu.Čistý je 3 roky-i na svobodě max.alkohol,ale snad marijanka občas:-( Jeho názory jsou rozumné,ví,že stačí JEDINÁ DÁVKA a je v tom zpět,zázemí ma dobré,za drogové období ¨se téměř proklíná.Nevím nakolik vě vězení spolupracoval s psychology,tuším že nijak.Charakterem je zatvrzelý beran,tvrdý k sobě i ke svým rozhodnutím.Taky vím,že abstinence na svobodě je rozhodující více jak ve vězení.Takže se teprve ukáže.ALE Z VAŠICH ODPOVĚDÍ NA MĚ PADÁ PESIMISMUS,TÉMÉŘ BEZNADĚJ.......bohužel je to však asi realita,kterou mužete posoudit jen vy.Sama s ním o tomhle problému témeř nekomunikuji,v dobrém mi píše a prosí mě,"at ho tímto neotravuji".Ani vlastně nevím na co se zeptat,napíšete mi,že je to individuální,heroin má dlouhé prsty,bez odb.pomoci nedořešené............JA VIM.Ale snad po 3 leté abstineci je riziko relapsu nižší?????aspon v to věřím.Děkuji a přeju hodně trpělivosti a uspěchu ve vaší práci!!!!

Odpověděl: Bára Orlíková
Pokud někdo abstinuje tři roky, a to i v nechráněném prostředí (ošem prostředí vězení bohužel také není většinou zcela prosté drog, takže se člověk pokušení nevyhne ani v kriminále), tak je docela pravděpodobné, že by k relapsu dojít už nemuselo. Ovšem stoprocentní jistotu vám nemůže v tuhle chvíli nikdo dát, je mi líto. Je nutné myslet i na to, že riziko se zvyšuje, pokud člověk nadmíru užívá alkohol a užívání jiných nelegálních drog se také nedoporučuje (byť se jedná "jen" o konopné drogy) - jednak proto, že mají samozřejmě psychotropní účinek a potenciálně mohou vyvolat také nějaké potíže, a jednak proto, že se díky nim člověk dostáva do kontaktu s "nelegálním" prostředím kolem drog. Jsou i lidé, kteří brali drogy poměrně dlouho a sami přestali a fungují zcela normálně. Ale jak sama víte, drogy jsou většinou sekundární problém a primární bývá něco jiného. Ale nedokážu posoudit, jak je to ovlivněno v případě vašeho přítele jeho individuální situací, poměry v jeho rodině a v romské komunitě celkově, ve které jsou v poslední době potíže s drogami více než časté. V tuhle chvíli ovšem je nejdůležitější, aby se mu podařilo udržet životní styl, který nemá nic společného s drogami, nepohyboval se mezi lidmi, kteří drogy berou, aby měl nějaký pravidelný životní rytmus, zaměstnání. Čím déle bude abstinovat, tím se riziko recidivy výrazně snižuje. Důvěřujte mu. Pokud se o drogách nechce bavit, nemusí to být jen známka toho, že má nějaké problémy spojené s drogami a nechce s vámi o nich mluvit, ale může to být dobrá známka toho, že už žije jinak a nechce se nechat z toho vytrhnout nějakými vzpomínkami na drogy. Asi jsem vám jen shrnula to, co sama tušíte nebo víte, ale kdybyste se chtěla ještě na něco zeptat, jsme vám k dispozici. P.S. Co se týče jeho případných předchozích právních problémů, pokud by potřeboval s něčím pomoci, může se obrátit na Právní poradnu A. N. O., bližší informace najdete na této stránce pod rubrikou Právní poradna.