mája
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, kdo může postoupit léčbu subutexem? Tzn. jak moc musí nebo nemusí být závislý, jestli před tím musí do léčebny, jak dlouho taková léčba trvá a jestli je účinná, kdee je možno se přihlásit atd.? Prosím, trochu se rozepište pane doktore:-))

Odpověděl: Jakub Minařík
Subutex je semisyntetický opioid, tzn. látka s podobným účinkem jako heroin. Můžete jej dostat jednak k detoxifikaci, dále pak k substituci. 1. Detoxifikace je asi celkem jasná. Subutex se krátkodobě nasazuje u závislosti na opioidech, prosces směřuje k jeho vysazení. Celé to trvá podle potřeby několik dní až týdnů. Obyčejně se vyžaduje zařízená následná léčba. Může být buď ústavní nebo ambulantní. 2. Substituce je dlouhodobé, někdy doživotní podávání u lidí, kteří nechtějí, nebo nemohou abstinovat. Indikační kriteria jsou: – závislost na opioidech (je jí třeba prokázet, například doloženými léčbami, nebo zprávou lékaře, ...), Faktory podporující zařazení pacientů do programu: – opakované, neúspěšné pokusy o léčbu orientovanou k abstinenci, – závislost opioidového typu u HIV pozitivních nebo u těch, kdo se dopouštějí trestné činnosti v souvislosti s návykovými látkami, jestliže není možná léčba orientovaná k abstinenci, – závislost opioidového typu u těhotných, jestliže není možná šetrná detoxifikace a léčba orientovaná k abstinenci. Existují však také kontraindikace nasazení a podání subutexu jednak absolutní: - převažující závislost jiného než opioidového typu - věk nižší než 15 let - akutní intoxikace alkoholem - závažná jaterní onemocnění - léčba inhibitory MAO a období 14ti dnů po jejím ukončení - závažná respirační insuficience a pak relativní: – zneužívání substitučního programu v anamnéze (např. prodej substituční látky na nelegálním trhu, distribuce návykových látek klientům substitučního programu v jeho prostorách nebo blízkém okolí). – kombinované závislosti (např. heroin a benzodiazepiny) – neschopnost přestat užívat návykové látky navzdory dostatečně vysoké dávce substituční látky, – blízké uvěznění (není-li ve vězení dostupný substituční program, ve kterém by mohl klient pokračovat), – těžší jaterní poškození Tohle je výběr z indikačních kriterií. Pokud byste měla o léčbu zájem, tak vám jí mohou nabídnout jednak specializovaná centra, dále pak třeba i praktický lékař. Osobně však soudím, že budete obtížně hledat volné kapacity. Myslím, že je všude plno. Relativně více šancí máte s detoxifikací, u substituce budete nejspíš čekat několik měsíců. Subutex si musíte platit, protože zdravotní pojišťovna ho nehradí. Při dávce 8 mg denně je to asi 2500,- měsíčně. Pokud máte zájem o kontakt, tak napište odkud jste, zkusím vám něco najít. P.s. Pokud s tím chcete seknout, doporučuju se spíše zajímat o abstinenční léčbu. Subutex nic neřeší, jen to celé o nějakou dobu posune. Na léčbu nakonec stejně budete muset. Držím palce. :-)