Je to možný? - pro Jakuba Minaříka
Jana
Ahoj Jakube, nedávno jsem na netu narazila v jedné debatě na tohle: V souvislosti s tímhle článkem http://www.osel.cz/index.php?clanek=810 reagoval jeden člověk: "Jednou v TV byl nějaký bohatý podnikatel který byl závislý na heroinu a ten říkal že si nechal v Rusku operovat mozek, resp. udělat nějaký drobný zásah aby na něj neměli opiáty účinek. Tohle je podle mne mnohem snažší, a nehrozí riziko že někdo ten virus vysadí. Ten podnikatel byl z České R. - žádné zahraničí, TV shot běžel nazpět tak mezi 6 - 3 lety, za heroin utrácel všechny prachy co vydělal (nebylo řečno kolik to bylo)" Když jsem se podivila, že je to zřejmě blbost, dostalo se mi odpovědi: "Před pár lety jsem četl v Zdravotnických novinách že už lékaři umí dráždit v mozku opiatový centra, pacient si jenom leží na lůžku a dálkovým ovladačem si sám dávkuje elektrické impulzy které spouští ten opiový efekt, není potřeba do těla dodávat žádnou chemii. Tak proč by to nemělo jít obráceně ??? Chtěla bych se zeptat, jestli je to absolutní nesmysl, nebo by opravdu bylo možné někomu takhle zasáhnout do mozku. A co opiáty, co si vyrábí tělo samo? Díky za odpověď a uzdravuj se! My jsme teď v pohodě, pořád berem subutex a všechno je v pořádku...

Odpověděl: Jakub Minařík
Možný to je, není to ale bez rizika. Metody psychochirurgie byly hodně populární někdy ve 30 letech (to se tenkrát dělali takové ty operace – uřízneme nemocnému kousek mozku a bude mu lépe). Pak se ty operace přestaly dělat, protože mnohdy nadělaly více škody než užitku – pacient sice už nešílel, ale taky přestal fungovat jako člověk – žádná radost, žádné plány, … Teď se zásahy dělají mnohem citlivěji, ale stejně je to také opravování motoru kladívkem - rozmlátíme tenhle kousek a třeba nastartujem. Na vašem místě bych do toho asi nešel. Ono se dá nějaké místo v mozku celkem přesně identifikovat, ale na druhé straně – málokdo tuší kolik důležitých funkcí vlastně plní. Takže – když se zničí, tak možná člověk nebude mít nikdy chuť na opiáty, ale taky na nic jiného. Jinak já se uzdravuju celkem dobře, ale pomalu. A jsem rád, že jste v pořádku. Účastní se Michal stále ještě na archeologickém průzkumu? Teď v létě by to mohlo být celkem příjemný. I když – kdyby byla vedra, každopádně ať dá pozor a nepřehřeje se. Ten S. může přece jen trochu vypnout signalizační systém. No mějte se. A dejte pozor na opium. :-)