Resocializace
Bratr
Zdravím všechny. Nevím, zda to sem patří, ale mám problém s bráchou. Ulítnul na tvrdých drogách (hlavně na Heroinu) a několikrát abstynoval - prvně na detoxu v nemocnici, jednou v Bohnické léčebně, několikrát sám pomocí nějakých prášků (mylím že to byl subotex??). Nevím, zda se mu to podařilo, protože po tom, co několikrát zradil důvěru svých nejbližších (třeba tím že rozprodával rodinný majetek, vysokou nespolehlivostí, gemblerstvím, nezaměstnanost atd...) ho máma konečně vyhodila z domova. Už je tomu rok a nyní se opět ukázal. Já ho neviděl, ale prý se tvářil normálně (snad nebyl pod vlivem). Z ubytovny kde bydlel ho vyhodili a něměl si kam dát své věci a požádal, aby je mohl dát do sklepa. Po velmi negativních zkušenostech vím, že to nebylo asi správné, ale je to pořád člen rodiny, i když v době kdy o něm nikdo nevěděl, se ná všem žilo lépe. On mezi tím neměl na živobytí - nikdo ho nezaměstná s rejstříkem trestů co má (jedná se okrádeže - v obchodech ... aby měl co prodat do bazaru..) a tak se z tohoto uzavřeného kruhu stále nemůže dostat. K našim domů nemůže, protože hrozily exekuce na ten zbytek co tam nechal a neprodal a tak sme ho z bytu odhlásili. Nyní přespává v baráku ve sklepě (hrozná ostuda - je to panelák a kdykoliv tam někdo může přijít). Píšu, protože nevím jak pomoci jemu, ale i nám. Myslím že by práci vzal ale kdo mu ji dá?? Neexistuje nějaký program pro lidi, kteří sešli z cesty, mají záznam a potřebovali by pomoci stoupnout si na vlastní nohy?? Děkuju za vyslyšení a případnou odpověď.

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, samozřejmě, že Váš dotaz je tu správně. Být blízkým někoho kdo bere není žádný med. Ostatně to u znáte a máte za sebou. A to co jste udělali bylo nejspíš namístě (myslím tím to vyhození z domova). Teď, pokud bratr již nebere, jedná se o trochu jinou situaci. Vadilo Vám přeci to, že překračoval hranice Vašeho soukromí, anebo snad on jako celek? Doufám, že druhá možnost není Váš případ. Pokud je v pořádku, není chybou ho zase přijmout. Naopak, můžete mu tím hodně pomoci. Samozřejmě riziko, že se opět spálíte úplně odstranit nemůžete. Co se týká té práce, rejstřík může být problémem, ale například klientům se kterými pracuji se docela daří. No a k odborné pomoci pro bratra; zde je zásadní otázka, jestli vůbec nejakou potřebuje a chce. Sám si může určitě v případě potřeby kdykoli napsat. Zkuste celou situaci společně s ním probrat a nějak zvážit. V případě potřeby kdykoli napište. Hezký den