máma
Dcera je pár měsíců na subutexu. Mám dojem, že kromě toho užívá i další věci. Když se jí zeptám je hrozně naštvaná, a nechce mi odpovědět, prý potřebuje důvěru, která jí u mě chybí. Dnes jsem jí v kalhotech našla smotaný paíprek do tvaru ruličky a na tom zbytek bílého prášku bez chuti, poradte mi prosím co to je za drogu a jak s ní mám začít o tom mluvit, aby to zase neskončilo jen výčitkami, chtěla bych aby se přiznala sama, nechci aby věděla že jsem to našla, bojím se že jí ztratím, nechci udělat chybu...Je plnoletá((

Odpověděl: Jakub Minařík
Drogy většinou mívají chuť, bývají hořké, nebo způsobují znecitlivění, ... Zřídka to bývá prášek bez chuti. Může být tak, že vás dcera jen provokuje, protože vy svými otázkami provokujete ji, ... Je celkem jedno, co bylo první, důležité je že se to děje. Na druhé straně, pokud dcera bere subutex, tak by čistá být měla. Je to jedna z podmínek substitučních programů. Taky mě napadá, k čemu by vám mohlo být přiznání dcery. Musela byste řešit situaci, na kterou nejste připravena, která možná ani žádné rozumné řešení nemá, ... Vědět ještě neznamená moci, nebo umět s tím něco udělat. Mnohdy je lepší čekat, až situace nazraje k řešení. Osobně bych doporučil následující: 1. Můžete na dceru tlačit ve spoustě věcí. Dcera by měla normálně doma fungovat, pomáhat, ... Tím, že někdo bere subutex a nebo jiné drogy není zbaven svých povinností. Ty zůstávají zachovány a současně jsou i citlivým indikátorem problému. Na to, aby člověk normálně fungoval musí být alespoň trochu pokopě. S tím také souvisí fakt, že člověk musí dříve, nebo později volit: Buď si dám a nebo budu fungovat. 2. Spolehlivě bod 1. platí, pokud dceru živíte, ev. financujete subutex. 3. Můžete také iniciovat schůzku s lékařem, který dceři subutex předepisuje, abyste si ujasnila, jak to s ní vypadá. Klidně to můžete inzerovat tak, že jí chcete věřit a proto hledáte způsob, jak najít pro vás nějaké důkazy, že se pletete. 4. Vůbec mám dojem, že tenhle způsob je často mnohem lepší než opak. Protože budovat podezření je snadné, ale blbě prokazatelné. Pokud to vezmete z druhé strany, tak jste strategicky v mnohem lepší pozici. Prostě se za každých okolností můžete chovat, jak když je dcera v pořádku. A to jak v odměnách, tak v nárocích. Prostě člověk, který je v pořádku musí pochopit mnoho věcí. Třeba i to, že nemáte dost peněz na subutex a že proto musí o víkendu na brigádu, aby si mohl alespoň část zaplatit. Kdybysete měla další dotazy, napište.