rajský plyn
M.M.
Syn navštěvuje, resp. bude navštěvovat 3.ročník SOU, nebyly s ním nikdy nějáké větší problémy. Mezi námi je kamarádský vztah, celkem se mi i svěřuje se svými problémy. Provozuje AIKIDO a KICK-BOX. Ve škole prospívá. Je dost sečtělý a o drogách (nejen o nich ), prostudoval prakticky včechno. Takže zná i jejich negativní účinky. Že si občas zakouří trávu, přede mnou netají. Nedávno byl na taneční party -nevzpomenu si na název- po jeho návratu se mi svěřoval se svými zážitky. Mezi ně patřilo dýchání rajského plynu z jakýchsi balónků - prý zaručeně neškodné, vylíčil mi to jako krátkodobou euforii bez jakýchkoliv následků. V poslední době se několikrát stalo, že si vzal do pokoje na noc sifonovou láhev, nejdříve se vymlouval na žízeň, ale našla jsem v jeho pokoji šlehačkové bombičky, takže přiznal, že když do prázdné láhve vypustí obsah bombičky a pak si ji vstříkne do úst, má tytéž krátkodobé pocity euforie, jako na výše zmíněné party. Můj dotaz tedy zní, jak se k tomu postavit, má to nějáké následky, nebo vedlejší účinky?

Odpověděl: Jakub Minařík
Rajský plyn,neboli oxid dusný je látka, která skutečně má málo nežádoucích účinků¨a navíc se projevují pouze při častějším užívání-N2O interferuje s vitaminem B12 a může způsobit jeho nedostatek (projevem jsou poruchy krvetvorby červených krvinek a poruchy neurologické-vitamin B12 je nezbytný pro metabolismus nervových buněk). Jak časté užívání musí být aby se poruchy projevily, nejsem schopen zodpovědně říct.
Co se týče, jak se k tomu postavit, to je věc jiná. Pokud si někdo odnáší s sebou do pokoje lahev s rajským plynem tak bych to považoval za poněkud rizikové. Ne že by se muselo jednat o závislost a vážný problém, jen mám z toho pocit, že takový člověk asi trochu ztrácí kontrolu a mělo by se mu té informace dostat. Protože jinak by potenciálně vážné problémy mohly nastat. Samozřejmě ho můžete upozornit vy, může se také obrátit na nás, přes poradnu, telefonicky, nebo osobně (kontakt na DS SANANIM najdete v kontaktech).