syn kouří marihuanu
georgina
Jsem docela zděšená. Syn od šesti let hrál fotbal, dokonce se dostal do Slovanu Liberec. Potíže s docházkou do školy jsou už 2 roky. Před 2 měsíci ho z fotbalu vyhodili. Ve škole propadá a neustále má absence. Byli jsme i u psychologa. V poslední době byl dost agresivní, tak jsem mu udělala test na marihuanu, ale ten byl negativní. Pak jsem našla v jeho tašce marihuanu, tak jsem mu nechala vyšetřit moč. Lékařka mi oznámila, že nález je pozitivní a že musíme navštívit protidrogové centrum, ale syn odmítá. Bude mu osmnáct 25.6., co v takovém případě dělat? Další dotaz je, zda když má srdeční vadu, zda marihuana má nějaký vliv na zhoršení? děkuji

Odpověděl: Jakub Minařík
U lidí, kteří užívají jen marihuanu bývá takhle dramatický obraz zřídka. Obyčejně nedochází k takhle rozsáhlému sociálnímu selhání. Je otázka, zdali byly testovány i jiné drogy, nebo jestli syn nenadužívá alkohol (alkohol je tvrdá droga, riziky srovnatelná s heroinem). Možná by to stálo za úvahu. Existuje také samozřejmě možnost, že to je celkem normální "blbnutí" v dospívání, jen trochu dramatičtější. Marihuana se na tom samozřejmě může podílet, ale aby to sama způsobila je málo pravděpodobné. Do protidrogového centra můžete jít klidně sama, bez syna. Obyčejně taková centra nabízejí rodičovské skupiny, nebo konzultace pro rodiče. Situaci s vám rozeberou, pokusí se vám pomoci se v tom vyznat a najít nějaké rozumné řešení. Nemusíte si dělat starosti s tím, že by tam měl jít spíše syn. V danou chvíli nechce, problém s drogama buď nemá nebo je popírá. Nic s ním neuděláte. V tuhle chvíli potřebujete pomoci vy. Pokud se vám podaří si to urovnat v hlavěm, tak se vám podaří najít i nějaké smysluplně řešení. Osobně mám zkušenost s prací s rodiči a mnohdy je v tom základ změny. Rodiče, kteří jsou poučeni většinou snáze odhadnou, kdy dítě pohladit, kdy popostrčit a kdy jej "nakopnout" a obyčejně se jim podaří problém vyřešit v mnohem kratší době a efektivněji. P.s. Kdybyste měla ještě nějaké dotazy, napište. Rád vám poradím.