vykázat z bytu a přerušit styky?
Pedro
Od 14 anorexie, 3x hospitalizovaná, rok bulimie a řešení pervitinem. Přestala navštěvovat školu, často nepřespí doma, evidentně bere pervitin - zdůvodňuje, že je to proto, aby se ubránila neodolatelné nenasytnosti. V květnu jí bylo 17, v současné době nic nedělá. Domů většinou v době kdy jsou rodiče v zaměstnání. Několikrát odcizila hotové peníze, prodala mobil, cd přehrávač, walkman. Trpí depresí vždy po přejedení, zlostná, všeobviňující. Jakoukoliv léčbu odmítá. Přesto, že dostává kapesné, musí mít vedlejší zdroj příjmů. Nevím jak dál. Pedro.

Odpověděl: Jakub Minařík
Je to samozřejmě složité. V situaci jako je tahle, bych o nějakém razantním řešení uvažoval. Stávající stav totiž nedává moc šancí na zlepšení a spíše se bude postižená propadat hlouběji. Asi bych se postupně snažil zvyšovat tlak, s tím, že stavávající stav je nepřijatelný a pokud nedojde ke změně, bude třeba je rázně řešit. Vyhozením z domova bych asi hned nevyhrožoval, je ale možné pokusit se o nějaké mezikroky - například požadavek na přiměřené fungování - člověk by se měl podílet na péči o domácnost a pokud nestuduje a nepracuje, tak dokonce do té míry, že by měl zvládnout veškeré domácí práce. Pokud to nezvládne, tak se nedá nic dělat - asi nemůže dostat kapesné, asi mu nikdo nevypere, ... Také připadá v úvahu hrozící soud za krádeže, mnohdy stačí jen vyšetřování na policii. Vyhození z bytu je komplikovaná záležitost - jednak by se na ní měli zodpovědné osoby dohodnout, a to ideálně konsensuelně a také by si měli ujasnit, jak budou postupovat dál. Vždy existuje riziko, že dojde k nějakému průšvihu, nebo neštěstí. Málokdy se stává, že by někdo zemřel, ale i to je varianta. Důrazně bych doporučoval rodičům zajít se v tomto ohledu někam poradit. Pokud jste z Prahy, doporučoval bych Denní stacionář Sananim, Janovského 26, Praha 7, tel 220 803 130.