Alkohol a mnou nepochopené působení
XDR
Dobrý den. Zjistil jsem, že po pití alkoholu mám halucinace. Nikdy jsem o tom od nikoho neslyšel. Když jsem nedávno usínal tak po pěti pifkách, tak jsem viděl jakoby šplíchající zlatý písek, a poměrně rychlé "pohyby kaněk". V noci se mi zdál sen, kde jsem s kamarádem u velmi ostře svítícího oranžového domu. Plnil jsem tam různé nesmyslné úkoly jím nepochopené, ale to není to nejdůležitější ;))) Ráno když jsem vstal uvědomil jsem si, že ostré vnímání, tedy jak jsem vnímal ten dům přetrvalo... když to porovnám měl jsem toto vidění světa po alkoholu i dříve, ale tentokrát po delší abstinenční pauze jsem si to více uvědomil. Celý den mě doprovázely mírné halucinace, kdy při zavřených očích pozoruji např. kamaráda smažícího vajíčka apod. Vše je spíše stínového rázu a halucinace jsou naprosto mnou neovladatelné, lidé se v těchto stínových scénářich chovají naprosto podle sebe samých... Ona ostrost, se kterou ráno vstávám je mírně podobná třeba zesílení barev po LSD-taková pastelovost, logicky tam samozřejmě chybí rozšířené vědomí ;)) Chtěl bych se zeptat co zůsobuje tyto zvláštní stavy po alkoholu? Jde o to, že mozek je alkoholem při intoxikaci tlumen, a snaží se ráno tento deficit vyxrovnat tím, že se prožívá "smyslová excitace"? Myslím třeba něco podobného jako jsem četl myslím u nějaký trankvilizérů, u kterých se třeba po dlouhodobějším braní při abstinenci vyskytuje zesílený sluch apod. A čím jsou vyvolány halucinace? Vždyť alkohol čistě ochomuje CNS, nebo ne? Prosím o vysvětlení. FFilipp

Odpověděl: Jakub Minařík
Důvodů pro takovýhle stav může být spousta, ono mozek je celkem citlivé zařízení a navíc se o něm pořád ještě moc neví. Takže myslím, že vás asi neuspokojím, protože se mi toho honí v hlavě spousta a asi bych to nebyl schopen všechno napsat. Jinak pravé halucinace to nejsou, přece jen si uvědomujete, a to bez obtíží, co se s vámi v danou chvíli děje. Co mě ale napadlo a myslím, že by to mohlo být důležité: 1. Jestli pijete moc, tak by to mohlo být rozjíždějící se delirium tremens. Ale podle toho co píšete, tak alkohol je pro vás spíše občasná, než pravidelná záležitost. 2. Napadlo mě, jestli by to nemohla být tzv. aura, která se objevuje před záchvatem epileptického paroxysmu. Nebo něco podobného. Docela hodně teď fantazíruju a nic o vás nevím, ten stav je ale určitě zvláštní a stál by za bližší vyšetření. K tomu by se ale musel vyjádřit někdo, kdo vás komplexně vyšetří, udělá vám ev. třeba EEG, ...