žloutenka
pampeliška
Mám přítele co je už 2roky pozitivní se žloutenkou typu C, strašně moc ho miluju a po každé jsme měli při sexu kondom, ale před 2dny to na nás nějak přišlo a mi neměli žádný při rucea tak jsme se jenom mazlili ale naše pohlavní orgány se dotýkali a třeli , pak kousek asi tak 2cm do mě vniknul a chvilku ve mě byl, k výronu nedošlo, nechali jsme toho! Mám ted ale hrozný strach že by mě mohl nakazit! Prosím napištemi jaké je riziko že jsem žloutenku dostala! a co mám dělat! Chtěla bych se ještě zeptat je mi 17 a studuji obchodní akademii s výborným prospěchem a hodlám jít i na vysokou školu a vím že nějaký pobyt nebo léšby v nemosnici by mi mohla hodně rozhodit život! Prosím nejsou jiné metody třeba domácí léčba nebo tak? Dále se bojím jít na testy, je mi 17let a bojím se aby to nepoškodilo pověst nebo tak mých rodičů! vím , že to byla ta nejpitomější věc kterou jsem mohla udělat , ale ted je pozdě! Prosím nebylo by možné dojet si udělat test do Prahy nebo někam jinam, třeba do nějakého centra, peníze nejsou problém a dojedu kamkoliv! Chtěla bych moc vědět jestli jsem negativní nebo pozitivní! Proísm pomozte mi, ani nevíte jaký je to strašný pocit nejistoty! Děkuji moc jsem úplně na dně! (jen dodám že drogy jsem nikdy nebrala a neberu a můj přítel už je také necelý rok úplně čistý)

Odpověděl: Jakub Minařík
Nepanikařte a neblbněte. Žloutenka a to kterákoli není žádná ostudná choroba, prostě se stává že se tu a tam někdo nakazí. Stává se to lékařům, partnerům lidí, kteří mají žloutenku, ale také lidem, kteří s žádným rizikem ve styku nebyli.
Vzhledem k tomu, že partner má žloutenku, tak mu ji asi někde diagnostikovali a asi je i někde v péči. Stálo by za to, abyste tam zašli spolu a promluvili si s lékařem, který jej má v péči o rizicích (on bude vědět, jestli je váš partner infekční a tak) a možnostech ochrany. Pokud váš partner nikde v péči není, je to blbé. Pokud máte do Prahy blízko, někomu jej (a i vás) doporučím. Je ale také možné se stavit za vaším praktickým lékařem.
Ještě něco k vlastním onemocnění. žloutenka typu C je vážné onemocnění s inkubační dobou kolem 1/2 roku s poměrně lehkou akutní fází, ale častým přechodem do chronického průběhu s následnou devastací jater. Nicméně je to choroba léčitelná (léčí se interferonem). Nakazit se žloutenkou typu C není tak úplně snadné, tak nešilte. To výše zmíněné sledování bych vám ale ROZHODNĚ doporučoval. Pro jistotu, telefon na mě je 02/ 80 31 30. :-)