Tráva
Včera ráno jsem jela s žáky na exkurzi do planetária. Při vystupování vytrousil žák 7. tř. /který dvakrát propadl/, skleněnou trubičku používanou ke kouření marihuany. Podle popela nedávno užívanou. Vím, že Lukáš je uživatel, ale překvapilo mne, že si vzal nádobíčko s sebou. Jak se zachovat? Rodiče mu kouření trávy tolerují. Nemají zájem problém řešit a kryjí ho. Spolužáci L. obdivují. Nechci Lukášovi ublížit, ale přestupek nemůže zústat bez povšimnutí /bez potrestání?/ vzhledem k tomu, že všichni žáci čekají na naši reakci. Jak pomoct Lukášovi? Prosím o radu, jak postupovat. Děkuji

Odpověděl: Jakub Minařík
Jako nejvhodnější varianta se mi jeví důrazně upozornit provinilce i rodiče, že hulení je jedna věc a pokud mu je chtějí tolerovat, nedá se nic dělat. To je celkem jejich věc, jak rodičů, tak L. (jestli tomu dobře rozumím, L. je spíše 15 let, když 2x propadl). Jsou dospělí, nebo se dospělosti blíží a musí se rozhodnovat sami za sebe. Nicméně, marihuana a propriety k jejímu kouření nechť nepřekračují práh školy. Existuje také varianta potrestat, ev. iniciovat nějaký zásah státu - neb je to stále tak, že kdesi v trestním zákoně je poznámka, že kdo vydá nezletilce, či mladistvého zahálčivému způsobu života, ... Také existuje zákon o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi a zákon, který upravuje držení drog a jejich distribuci, ... Nejsem si však jist, jestli by to druhé k něčemu bylo. Spíše bych doporučil - zvláště pokud je to poprvé - důrazně varovat. Kdyby se to opakovalo, nebo by došlo k signálům, že L. drogy distribuuje mezi spolužáky - lhostejno zda ve škole, či mimo ni - tak bych neváhal a zásáhl razantně. Tohle řešení bych prezentoval i navenek. Myslím, že i pro spolužáky je jasný signál, že to sice není v pořádku, ale máte i trpělivost.