Sebevraždy
Renata
Dobrý den, chtěla bych se zeptat jestli u uživatelů některé z nealkoholových drog je prokázán vyšší výskyt sebevražd a sebevražedného chování a pokud ano, proč tomu tak je. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Bára Orlíková
Obecně se dá říct, že skupina lidí závislých na drogách je jednou ze skupin, které jsou výrazně více ohroženy tím, že se dostanou do krizové situace, než běžná populace. S tím, že sebevražedné chování je jedním ze způsobů, jak se drogově závislý může pokusit situaci řešit (byť neadekvátně). Krizová situace může být spojena s akutní úzkostí způsobenou účinkem drogy nebo abstinenčními příznaky, úzkostí z dezorientace a strach ze "zbláznění se" z účinku drogy, onemocnění závažnou infekční chorobou (obvykle v důsledku injekčního užívání drog), vyvrcholení problémů ve škole či v zaměstnání, provalení drogového problému v rodině, krize v rodinných a partnerských vztazích v důsledku užívání drog, odsouzení za trestný čin spojený s drogami nebo získáváním peněz na drogy nebo pozice oběti násilí pod vlivem drog, úmrtí blízkého člověka na předávkování drogou... Není možné říct, že tyto situace souvisí jednoznačně s užíváním určitého typu drogy, ale z praxe bych soudila, že ohroženější bude populace uživatelů drog, kteří jsou na droze závislí a užívají ji injekčně (tj. bude se jednat častěji o uživatele opiátů, stimulačních drog, i když i užívání halucinogenů nebo cannabinoidů a jiných drog může vyvolat závažné potíže). nevím, proč tuto informaci potřebujete, ale více byste se dočetla v publikacích o krizové intervenci nebo vám mohu doporučit knihu Kalina a kol.: Drogy a drogové závislosti. Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti, Praha 2003 (kapitola Krizová intervence, autor Jiří Libra) a stránky Národního monitorovacího střediska www.drogy-info.cz.