Anti-deprese
Filip
Dobrý den, je prosím rozdíl mezi antidepresivy typu SSRI a IMAO, Nebo se jedná o tu samou skupinu? Pokud ne, jaký je prosím mezi těmito "skupinami" rozdíl? Díky, Pif.

Odpověděl: Jakub Minařík
SSRI selektivně inhibují zpětné vychytáváni serotoninu do neuronů a tím zvyšují jeho koncentraci v synaptické štěrbině. iMAO jsou inhibitory monoaminooxidázy - enzymu, který odbourává biogenní aminy (dopamin, noradrenalin, serotonin, ...) ze synaptické štěrbiny. Opět dochází ke zvýšení jejich koncentrace. Aby vám bylo to co jsem napsal srozumitelně - synapse se sestává ze synaptického knoflíku (neuron 1), ze kterého se uvolňuje mediátor do synaptické štěrbiny a váže se na receptory na neuronu 2. Tak dojde k přenosu podráždění. Mediátor se pak musí ze synaptické štěrbiny rychle odstranit - to se děje několika mechanismy - jedním z nich je to zpětné vstřebávání (to ovlivňují ty SSRI), jiným ten rozklad (iMAO). Obě skupiny léků je nevhodné kombinovat mezi sebou a také s jinými látkami které ovlivňují výše zmíněný druh synapsí (třeba EXT). Může dojít k vážnému narušení regulačních funkcí organismu a ke smrti (obyčejně pod obrazem bývá příčinou metabolický rozvrat pro nezvladatelnou hypertermii). Je to - mimochodem - taková typická příčina smrti po EXT. K interakci může dojít i po několika týdnech. Např. pro fluoxetin (Deprex, Prozac) je nebezpečný interval po jeho vysazení až 5 týdnů. P.s. Výše zmíněné řádky jsou poměrně hrubým zjednodušením asi tak 500 stran textu v několika tlustých knihách, je tam tedy logicky spousta nepřesností. Berte to prosím na vědomí. Díky. :-)