Pro Jakuba Minaříka - flashback?
Jana
Minulý týden jsem v noci cítila, že na mě něco leze a mám asi horečku, většinou beru na sražení teploty jenom ibuprofen - kvůli játrům - ale tentokrát jsme měli v lékárničce už jen paralen, a protože bylo pozdě večer a bylo mi blbě, řekla jsem si, že pro jednou to nevadí, a vzala jsem si ho. Asi za půl hodiny se mi úplně změnila nálada, byl to hodně nepříjemnej pocit, taková nervozita a jakoby nesnesitelný napětí, vnitřní tlaky... Začala jsem bejt hodně podrážděná a přecitlivělá, chvílema jsem na přítele vztekle vrčela, vzápětí jsem si uvědomila, jak jsem úplně bezdůvodně nepříjemná, a rozbrečelo mě to. Nejhorší bylo, že jsem se cítila vůči těm stavům bezmocná, jako kdyby je něco ve mně spustilo a já nevěděla, jak to řídit. Nípala jsem si neexistující pupínky na kůži a nemohla přestat, v hlavě mi svištěly naprosto ujetý rýmy, začala jsem si z toho v hlavě budovat strašně složitý gramatický konstrukce, dokonce jsem složila básničku a rozkreslila si ji na papír do takovch diagramů se spoustou možných variant veršů... Ufff... To už mi bylo jasný, že to je nějakej flashback, cítila jsem se přesně jako v tý nejnepříjemnější fázi na perníku, kdy jsem se vždycky neovladatelně věnovala nějakýmu záseku a přitom jsem se u toho necítila vůbec dobře, vlastně něco podobnýho s psaním básniček jsem prováděla docela často. Fyzicky mi bylo taky docela divně - už předtím jsem od tý horečky měla furt sucho v puse, ale teď to bylo, jako kdybych měla suchý a horký všechny vnitřnosti, i když jsem pořád pila džus. Trvalo to možná tak tři hodiny, než se mi podařilo usnout, to jsem přitom vypila třezalkovej čaj, snědla kozlíkovou kapsli a ještě byla předtím unavená z tý horečky. Myslím, že to bylo tím paralenem, byl to totiž takovej ten světle zelenej, paralen PLUS, dívala jsem se pak na složení a je tam dost efedrinu. Chtěla bych se zeptat: 1. Dřív jsem zažila párkrát něco, co jsem považovala za flahback, ale to trvalo vždycky jen pár okamžiků a bylo to spíš příjemný. Třeba se mi zdálo o perníku a najednou jsem ucítila ten nájezd, až mě to probudilo a chvíli jsem nevěděla, co je pravda. Tohleto trvalo ale sakra dlouho a bylo to jenom nepříjemný - je to to samý? 2. Pokud to cokoli ve mně spustí - co můžu v takovým stavu dělat, aby to co nejrychlejc přešlo? Přítel mi dával na hlavu studený mokrý obklady, pila jsem tu třezalku, ale myslím, že to nijak zvlášť nepomohlo. 3. Byl tím spouštěčem jenom ten paralen, nebo v tom hrála roli i horečka a přetaženost z práce? 4. Čím můžu srazit zvýšenou teplotu, když mám žloutenku a naprostá většina léků na chřipku obsahuje něco špatnýho na játra? Obvoďačka mi radila ibuprofen, ale jeden mi nikdy nezabere a nechci se s nima cpát ve větším množství. Díky moc za odpovědi a omlouvám se, že jsem se tak detailně rozkecala, dost nerada bych to ale ještě někdy takhle zažila, byl to fakt hodně nepříjemnej stav, i vzhledem k tomu, že jsem neměla perník od začátku roku, což je za ta léta, co beru, naprostej rekord.

Odpověděl: Jakub Minařík
Dovolím si ti tykat - ostatně - normálně, když přijdete s Michalem do ordiance, tak vám taky tykám - teda jestli ti to nevadí. :-) Jinak ten stav byl skoro njisto vyvolanrj tim efedrinem. Vzpominám si na jiného klienta, který popisoval, jak se mu tohle dělo asi 3 dny za sebou (říkal - vždycky se si vzal prášek a za chvíli sem hučel jak piliňáky) - už myslel že zešílel a pak se podíval na složení léku a zjistli že tam je efedrin a taky kodein a nějaký barbituráty. :-) Takže: 1. je to flash back - i když v tomhle případě je to trochu něco jinýho než ty krátký - ona je to spíš mírná intoxikace - ale tělo a duše jde po cestě, kterou zná, takže může za určitých okolností dorazit trochu dál. 2. Co s tím - v první řadě se nenechat vystíhovat - protože to je alepoň polovina toho stavu. Prostě - uvědomit si, čím je stav způsobený, že za chvíli odezní a že není třeba se ničeho obávat. A jinak to co jste dělali bylo celkem dobrý. 3. Ty ostatní věci se na stavu spolupodíleli. Já když sem unavenej z práce a třeba nějak nemocnej - tak se taky někdy proberu ve stavech - jako bych zobal tripy. Jinak horečka - pokud je vysoká může celkem vyvolat změněné stavy vědomí. 4. Ona horečka je obraný mechanismus. Zabíjí mikroby. Takže není úplně nezbytné jí srážet, vyjma situací, kdy je extrémě vysoká. A existují i babičkovské způsoby - třeba studenej zábal. Jinak bych se asi ptal víc Dr. Železný. P.S. Jinak budu nemocnej min. 3 měsíce. Ty ostatní věci (slabší tablety, ...) jsme už vyřešili. Takže vám přeju pevnou vůli, ať se to nepo... Protože jste urzili celkem poctivej kus práce. Jen na okraj mě napadá, jak je na tom Michal s ethylem?