škola
Eme
od uteý sem nebyla ve škole protože sem se pohádala s maminkou. bojim se že k těm blbym známkám bude eště něco , já ani nevim jesli musim do tý školy chodit. spala sem venku a bylo teplo tak to šlo. táta je ve ... na observatoři v ... volal mi ale já to nemám nabitý, nikdy bych mu neudělala ostudu. neslyšel mě. to bylo hrozný. řekla bych mu že neberu drogy ale já to trochu pořád beru. strašně moc sem nechtěla, vim od vás že to tři dny bolí ale mě to nejde. kámoš říkal že musí bejt člověšk v pohodě aby toho nechal. já sem to zase uděllaa druhej den. V noci sem nemohla spát . to bylo u babičky k tý sem dojela,že sem se s mámou pohádala ale dyž mi bylo blbě tak babička měla strach chtěli sme jet ten druhej den na psychiatrii kde sem před dvěma rokama byla tři měsíce, když se nasi rozveldi tak sem byxla smutná a snědla sem tetě ... všechny prášky na spaní tak tý doktorce co tam byla bych to věechno řekla ale když seme byli na nádraží tak sem babičce utekla. nechtěla sem opravdu ale sem tak hrozná a pořád všem ubložuju. ted sem u kámoše v ..., mrzí mě ta babička ale já musela za nim,on děla nočního vrátnýho a já dneska mužu na net ale taky dělá i ošklivý věci kvůli heru.já se bojim a nechci. nevim co bude. byla sem taky zueptat se v tom centru ale rodiče musí souhlasit když mi neni 18 s nějakoou léčbou tý závislosti. mysli že to je asi závislost protože sem nechala stát babičku kterou mám ráda na nádraží a odjela za kámošem kterýho nemám ráda ale má to. musim počkat až mi bu de 18 a pak se chci z toho dostat . já toho napsala hodně nezbobte se ,pudu do vězení když nechodim do školy?

Odpověděl: Jakub Minařík
Když nechodíte do školy, tak vás do vězení nezavřou. I když - pokud nechodíte do školy základní (a vy myslím ještě chodíte na ZŠ, nebo se pletu?) - tak s tím krapet problémy být můžou. Rozhodně s tím mohou mít problémy rodiče - protože se po vás škola začne shánět, ... Vstoupí do toho sociálka, ... V extrémním případě se pravda může stát, že vás někam zavřou - ne do vězení - spíše na psychiatrii, nebo někam podobně k pobytu, kterému se říká diagnostický. Ohledně heroinu, přestávání, léčby a vašeho kamaráda - víte - přestávat, když jste v pohodě je blbost, protože neznám nikoho, kdy by přestával, když je v pohodě. Protože k tomu přestat nemá žádný rozumný důvod. Člověk obyčejně přestává brát heroin (stejně tak i jiné drogy) v době, kdy má potíže nejhorší. Protože právě potíže člověka vedou k tomu aby přestal. Jsou potřeba pro rozhodnutí, že s tím sakra chci něco udělat. Ohledně té léčby - do té doby, než vám bude 18 tak se samozřejmě léčit můžete a vzhledem k dosavadnímu vývoji bych tipnul, že i budete. Asi záleží na vás jak moc dobrovolně to bude, ale mám dojem, že za dobu co si spolu píšeme to nabírá docela obrátky. Vzhledem k tomu - že jste utekla z domu, nechodíte do školy, bydlíte teď u kamoše, který vám dává heroin, ... Skoro bych doporučoval se nějak rodině ozvat a možná vylézt z pravdou ven. Konec konců - můžete jim současně nabídnout řešení - což je celkem dospělý postup, který by mohl v rodičích vyvolat určité uznání. Možná by se líbil i vašemu tátovi - kterému nechcete jak píšete udělat ostudu. Líbil by se mu asi proto, že to je postup někoho, kdo má rozum, umí zhodnotit situaci a když jistí, že to je problém tak umí použiít vhodné zdroje k nalezení řešení: 1. Zjistila jste že máte problém s heroinem. 2. Našla jste si internotovou poradnu a poradila se z lékařem, co byste s tím mohla udělat. 3. Zkusila jste to, ale zjistila jste že to je nad vaše síly. 4. Zašla jste do léčebného centra abyste vyhledala pro řešení problému odbornou pomoc - ale vzhledem k věku, jí nemůžete využít. 5. Znova jste se obrátila po internetu na lékaře. 6. No a teď byste se ráda pokusila o nějakou léčbu asi nejraději o ambulantní - kvůli škole - ale potřebujete aby k tomu dali rodiče svolení - protože to je třeba kvůli tomu, že nejste plnoletá. Tohle to je celkem postup hodný dospělé rozumné osoby. Myslím, že otec na vás může být pyšný. Koneckonců můžete mu dát tuhle odpověď i přečíst, možná si tak rychleji a snáz ujasní o co jde a pomůže vám najít nějaké řešení. Co vy na to? P.S. Z vašeho dotazu je patrné, že je toho na vás celkem dost. Ale nemějte strach. Já myslím, že problém je celkem ještě ve zvládnutelných hranicích a pro mnou popsané řešení bez větších potíží naleznete podporu. Klidně napište obratem. Ležím v nemocnici se zlomenou nohou a mám tu notebook a tak zatím můžu odpovídat kdykoliv. A na poradnu se koukám několkrát denně. :-)